To trzecia odsłona projektu Chemcar, czyli pojazdu napędzanego reakcją chemiczną wybudowanego przez Koło Naukowe "Oktan" na Wydziale Inżynierii Procesowej i Ochrony Środowiska PŁ. Projekt studentów otrzymał dofinansowanie z programu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego "Generacja Przyszłości".
Pojazd studentów weźmie udział w Chem-E-Car Competition, który odbędzie się 16 listopada w Atlancie. Konkurs, w którym startują setki zespołów, organizowany jest od 1999 r.
Napęd wykorzystany w tym niewielkim pojeździe oparty jest o reakcję rozkładu perhydrolu (30 proc. roztworu nadtlenku wodoru w wodzie) w obecności katalizatora platynowego. Wytwarzana w ten sposób para wodna napędza tłokowy silnik parowy, który poprzez przekładnie napędza koła pojazdu. Produktami reakcji chemicznej są tlen i woda.
Jak powiedział PAP podczas czwartkowego pokazu pojazdu Konrad Gładyszewski z Koła Naukowego "Oktan", podstawę pojazdu stanowi deska dębowa, a osadzone na niej elementy m.in. parowy silnik tłokowy czy butle, wykonane są bądź to z mosiądzu, bądź ze stali nierdzewnej, bo takie są wymogi techniczne konkursu.
"Część elementów została wydrukowana w drukarce 3D m.in. przekładnie, które sami zaprojektowaliśmy. Pojazd powstawał na wydziale, ale część elementów robiliśmy też sami w garażach" - przyznał student PŁ.
Podczas prób pojazd przejechał ponad 30 metrów, ale jego twórcy zapewniają, że ma większe możliwości. Amerykański konkurs będzie właśnie polegał na precyzji przejazdu wylosowanego dystansu. Im pojazd znajdzie się bliżej wyznaczonego punktu końcowego w czasie dwóch minut, tym większa szansa na wygraną.
"Chcemy bawić się i pokazywać swoją kreatywność, swoje pomysły. Chcemy też pokazać co umiemy, rywalizować z zagranicznymi studentami, uczelniami i pokazać, że my też jesteśmy zdolni" - powiedział PAP jeden z twórców pojazdu Robert Filipczak.
Wcześniej dwa inne pojazdy z napędem alternatywnym skonstruowane przez studentów Koła Naukowego "Oktan" brały udział w konkursach w Niemczech - w Bruchsal pojazd napędzany także dzięki katalitycznemu rozkładowi nadtlenku wodoru zajął 4. miejsce. W Akwizgranie zaś wystartowali z pojazdem napędzanym ogniwem paliwowym na kwasie mrówkowym. Teraz spróbują swoich sił w Atlancie.
System napędowy oparty o rozkład wysoko stężonego nadtlenku wodoru stosowany był m.in. w niemieckich okrętach podwodnych (U-Boot) z okresu II wojny światowej, a obecnie stosowany jest w tzw. plecakach odrzutowych.
Przedstawiciele uczelni podkreślają, że głównym celem projektu jest kształtowanie wśród młodych inżynierów nawyków pracy w zespole oraz myślenia projektowego.
"Najważniejszy w tej rywalizacji jest rozwój studentów. Oni uczą się sztuki inżynierskiej, tego co później w pracy zawodowej jest im potrzebne" - uważa prodziekan ds. studenckich dr Jarosław Sowiński.
Studenci z Koła Naukowego "Oktan" Politechniki Łódzkiej otrzymali ponad 90 tys. dofinansowania na budowę pojazdu i udział w amerykańskim konkursie w ramach drugiej edycji programu "Generacja Przyszłości" Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. W sumie resort nagrodził w niej 26 projektów, które łącznie otrzymają 4,9 mln zł dofinansowania.
Z programu "Generacja Przyszłości" mogą skorzystać studiujący na polskich uczelniach młodzi wynalazcy, konstruktorzy, programiści, a także innowatorzy szukający nowych skutecznych rozwiązań w medycynie i naukach przyrodniczych, którzy reprezentują Polskę na międzynarodowych zawodach i konkursach. Wśród laureatów konkursu dominują studenci uczelni technicznych, którzy realizują 14 nagrodzonych projektów. Trzy z nich prowadzą studenci z Politechniki Łódzkiej. (PAP)