Antal International opublikował właśnie wyniki 4. edycji badania przeprowadzonego pod patronatem Business Centre Club „Najbardziej pożądani pracodawcy w opinii specjalistów i menedżerów”. Ponad 3000 respondentów wskazało firmy, w których chciałoby podjąć zatrudnienie. Badanie pozwoliło wskazać silne strony wyróżnionych firm, a także odpowiedzieć na pytanie, jakie są źródła pozyskiwania wiedzy o firmach, jako pracodawcach.
Największy odsetek respondentów (41%) wskazał, jako źródło wiedzy o najbardziej pożądanym pracodawcy znajomych pracujących w danej firmie. Oznacza to wzrost znaczenia tego czynnika w stosunku do poprzednich edycji badania. Duża część badanych swój wybór poparła opiniami z internetu (37%). Dla co trzeciego respondenta źródłem wiedzy były publikacje o firmie w mediach. Co dziesiąty respondent za najbardziej pożądanego pracodawcę uznaje swoją obecną firmę.
„Specjaliści i menedżerowie są grupą wyjątkową na rynku pracy. Bardzo świadomi, mają wiele doświadczeń zawodowych i co za tym idzie, szeroką wiedzę o firmach i pracodawcach. Najczęściej polegają na opiniach znajomych pracujących w ocenianej przez nich w firmie. Dlatego tak ważne jest, aby pamiętać, że ambasadorami organizacji są przede wszystkim sami pracownicy – niezależnie od zajmowanej pozycji. Odpowiednie zadbanie o ich satysfakcję z pracy, motywację i komunikację dotyczącą strategii sprawia, że będą budować dobrą opinię marki pracodawcy na rynku. Czyli kluczem jest polityka personalna spoczywająca na barkach dyrektorów ds. zarządzania zasobami ludzkimi” - komentuje Artur Skiba, prezes Antal International i wiceprezes Stowarzyszenia Agencji Zatrudnienia.
W tym roku na podium w każdej branży zaszły spore zmiany – do najbardziej pożądanych pracodawców dołączyło aż 29 nowych firm, czyli prawie połowa laureatów. Po raz pierwszy specjaliści i menedzerowie docenili m.in: BNP Paribas Bank, Tauron Polska Energia, Amazon, ABB, Cisco Systems Poland czy FM Logistics Polska. Dobrą pozycję utrzymały tradycyjnie firmy z tzw. Wielkiej Czwórki, oraz potęgi IT: Google, IBM i Microsoft.
Bankowość, Ubezpieczenia, Instytucje Finansowe | Branża budowlana, Nieruchomości | ||||
1 | ING Bank Śląski | 8,6% | 1 | Skanska | 18,2% |
2 | BNP Paribas Bank | 8,0% | 2 | Strabag | 12,1% |
3 | Credit Suisse | 7,8% | 3 | Budimex | 10,6% |
4 | BRE Bank | 6,1% | 4 | Ghelamco Poland | 4,5% |
5 | PKO Bank Polski | 5,1% | 5 | Ove Arup & Partners International | 4,1% |
Energetyka, Gaz, Paliwa, Chemia | Farmacja, Aparatura, Sprzęt Medyczny, Opieka zdrowotna | ||||
1 | PKN Orlen | 13,8% | 1 | Novartis Poland | 19,8% |
2 | BASF Polska | 12,5% | 2 | Roche | 13,0% |
3 | TAURON Polska Energia | 11,3% | 3 | GlaxoSmithKline Commercial | 8,3% |
4 | ALSTOM Power | 8,8% | 4 | Novo Nordisk Pharma | 6,1% |
5 | PGE Polska Grupa Energetyczna | 7,5% | 5 | Covance | 4,6% |
FMCG, HoReCa | Handel detaliczny, E-commerce | ||||
1 | Unilever | 15,2% | 1 | Grupa Allegro | 18,5% |
2 | Procter and Gamble DS Polska | 10,0% | 2 | INDITEX | 7,4% |
3 | Danone | 9,5% | 3 | Amazon | 6,2% |
4 | Grupa Żywiec | 8,1% | 4 | IKEA | 5,6% |
5 | Nestlé Polska | 6,6% | 5 | LPP | 1,9% |
IT i Telekomunikacja | Consulting, Kancelarie prawne | ||||
1 | Google Poland | 29,7% | 1 | PwC | 23,6% |
2 | IBM Polska | 9,6% | 2 | EY | 22,9% |
3 | Microsoft | 8,0% | 3 | Deloitte Polska | 9,7% |
4 | Samsung Electronics Polska | 3,8% | 4 | KPMG | 5,6% |
5 | Sabre Polska | 2,9% | 5 | The Boston Consulting Group | 4,2% |
Motoryzacja i Lotnictwo | Produkcja Przemysłowa | ||||
1 | Volvo Auto Polska | 11,1% | 1 | 3M POLAND | 9,5% |
2 | Hoerbiger | 10,6% | 2 | ABB | 8,5% |
3 | Volkswagen Group Polska | 8,9% | 3 | GE | 8,0% |
4 | Faurecia | 6,4% | 4 | BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego | 5,0% |
5 | Wabco | 4,3% | 5 | TAKT | 4,8% |
SSC/BPO | Transport, Spedycja i Logistyka | ||||
1 | McKinsey EMEA Shared Services | 7,0% | 1 | DB Schenker Poland | 12,5% |
2 | Shell Business Service Centre Krakow | 6,7% | 2 | DHL Global Forwarding | 11,9% |
3 | Capgemini Polska | 6,5% | 3 | Raben Polska | 10,8% |
4 | HSBC Service Delivery | 6,2% | 4 | FM Logistic Polska | 6,5% |
5 | Cisco Systems Poland | 5,4% | 5 | General Logistics Systems Poland | 4,3% |
Tabela: Firmy, które zajęły miejsca I-V w rankingu Najbardziej pożądani pracodawcy 2012 w opinii specjalistów i menedżerów.
Silne strony pożądanych firm
Kandydaci cenią duże i prestiżowe firmy, oferujące atrakcyjne wynagrodzenia. Warto zwrócić uwagę, że dla co trzeciego specjalisty istotna jest innowacyjność firmy - kandydaci chcą pracować w organizacjach, które wprowadzaja nowe usługi, są liderami w nowej technologii.
„Najlepsi kandydaci doceniają efektywne systemy premiowe i motywacyjne. Ważna dla nich jest wiedza o możliwościach awansu – nie tylko pionowego, ale i poziomego, nie tylko tej możliwości czekającej ich w najbliższej przyszłości, ale wiedza o pełnej ścieżce kariery w firmie. Niezwykle ważny jest styl zarządzania i kultura organizacyjna –w silny sposób przekładają się na poczucie identyfikacji z firmą. Sprawna polityka personalna wymaga wiele zaangażowania pracowników działu HR, ale także nowoczesnych oraz efektywnych narzędzi. Potrzebne są badania satysfakcji, ciągłe usprawnianie i dostosowanie systemów motywacyjnych, premiowych, analizowanie struktury i możliwości ruchów w jej obszarze, testów psychometrycznych, assessment centre i development centre pomagających ocenić motywację i zaangażowanie pracowników” - zauważa Małgorzata Pukropek, HR Projects Leader w Antal International.
Żródło: Antal International Sp. z o. o.