W kampanii chodzi przede wszystkim o edukację uczniów gimnazjów, szkół średnich, a także studentów. „Po pierwszym roku prowadzonej kampanii ukierunkowanej na ograniczenie zdarzeń drogowych i ich skutków wśród młodych kierowców obserwujemy spadek wypadków drogowych, których sprawcami są młodzi kierowcy” - przekonują na stronie internetowej przedsięwzięcia policjanci.
Jak przekazała PAP w środę Marzena Szwed ze śląskiej drogówki, jednym z najświeższych elementów kampanii jest cykl zajęć dla wychowawców, którzy poprowadzą później lekcje wychowawcze nt. uzależnień od alkoholu i innych środków odurzających – z uwzględnieniem ich wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Policja uznała, że to potrzebne wobec odsetka wypadków powodowanych przez młodych kierowców do 25. roku życia właśnie pod wpływem alkoholu. W ciągu ostatnich trzech lat było to 9,3 proc. wszystkich powodowanych przez nich wypadków. W pierwszej, rozpoczętej w środę turze szkoleń, uczestniczy 45 nauczycieli, na przyszły rok planowane są kolejne tury.
Szwed zaznaczyła, że do tej pory w różnych formach zajęć prowadzonych w ramach kampanii wzięły udział setki młodych ludzi. Część z nich to jednodniowe spotkania z uczniami w ramach Akademii Młodego Kierowcy – prowadzonej przy współpracy z Wyższą Szkołą Pedagogiczną im. Janusza Korczaka w Katowicach.
Specjaliści, wśród nich psychologowie i prawnicy, przekazują tam uczniom wiedzę m.in. o największych zagrożeniach powodowanych przez niedoświadczonych użytkowników dróg, a także o prawnych konsekwencjach spowodowania wypadku.
Inne zajęcia – dla osób z prawem jazdy do 25 roku życia - odbywają się we współpracy z Wojewódzkim Ośrodkiem Ruchu Drogowego w Katowicach. Młodzi kierowcy mogą w ich trakcie doszkolić się teoretycznie i praktycznie.
Używane są przy wówczas m.in. troleje, czyli montowane do tylnej osi urządzenia symulujące poślizg czy przymocowany do maski samochodu tzw. talerz Stewarta, na którym podczas manewrów trzeba utrzymać piłkę tenisową.
Śląska policja rozpoczęła kampanię „Z młodym kierowcą w drodze po doświadczenie” po analizie swych statystyk z lat 2001-2010. W tym okresie osoby w wieku 18-25 lat zawiniły w co czwartym wypadku drogowym powodowanym przez kierowców. Co trzecia osoba która zginęła w wypadkach z winy kierowców, poniosła śmierć w wyniku błędu popełnionego przez prowadzącego pojazd w wieku 18-25 lat.
Zgodnie z tymi danymi do głównych przyczyn zdarzeń powodowanych przez grupę młodych kierowców należały: nadmierna prędkość (26,1 proc. wszystkich zdarzeń), nieustąpienie pierwszeństwa (23,8 proc. wszystkich zdarzeń) i niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami (20,4 proc. wszystkich zdarzeń).
mtb/ pz/