W lipcu 2013 roku rozpoczęła działalność Naukowa Biblioteka Audiowizualna, której celem jest bezpłatne udostępnianie prac naukowych i studenckich poświęconych tematyce filmu, telewizji, audiowizualności w kulturze, muzyki i plakatu filmowego, gier komputerowych, reklamy, nowych mediów itp.
Latem 2013 roku Fundacja udostępniła wersję testową Biblioteki z pierwszymi 20 pracami. Są wśród nich prace licencjackie, zaliczeniowe, magisterskie, fragmenty prac doktorskich. Obecnie trwają rozmowy z kilkoma wydawnictwami w sprawie udostępnienia wybranych fragmentów książek o tematyce filmowej i audiowizualnej. Pierwsze publikacje dotyczą różnorodnej tematyki: są to analizy twórczości polskich i zagranicznych artystów (Kolski, Karabasz, Kubrick, Morgenstern, Lubaszenko, Kieślowski, Jakimowski, bracia Coen, Tod Solondz), analizy wybranych obrazów czy nurtów czy zjawisk („czarna seria” w polskim filmie dokumentalnym, tzw. „kino kultowe”, clubbing w filmie, fenomen telewizyjnych „talent show”) i prace z zakresu teorii filmoznawstwa (teorie Leopolda Blausteina). Biblioteka zawiera także niezwykle poszukiwane prace z zakresu organizacji branży filmowej i produkcji (organizacja kinematografii europejskiej, product placement, europejska polityka audiowizualna, działalność PISF) oraz techniki filmowej (3D, stereoskopia, obraz filmowy). Najstarsza praca pochodzi z końca lat 80., najnowsza – z 2013 roku.
Cyfrowa biblioteka ma pomóc młodym twórcom, studentom i dziennikarzom w poszerzaniu wiedzy o roli filmu i produkcji audiowizualnych we współczesnej kulturze. W ramach projektu przeprowadzane są transformacje dokumentów papierowych, znajdujących się w repozytoriach, bibliotekach czy archiwach wyższych uczelni, na aktywne pliki cyfrowe. Prace te, powierzone przez autorów i szkoły na zasadzie nieodpłatnej licencji, są odpowiednio zabezpieczane i umieszczane w serwisie www.audiowizualni.pl, gdzie bezpłatnie będzie można zapoznać się z ich treścią. Prace udostępniane są w Internecie na licencjach uzyskanych przez FPCA bezpłatnie, m.in. dzięki współfinansowaniu przez Polski Instytut Sztuki Filmowej pracy zespołu dziennikarsko-dokumentacyjnego w zakresie badań rynku filmowego. Zespół cyfryzujący przygotowuje prace w formacie możliwym do odbioru przez każde urządzenie elektroniczne, które może odczytać format zdjęciowy.
Program powstał z inicjatywy Fundacji Polskie Centrum Audiowizualne. Pomysłodawcą projektu jest Sandra Wilk, redaktor naczelna serwisu Audiowizualni.pl. Partnerem Naukowej Biblioteki Audiowizualnej jest Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych.
Zgłoszenia prac do drugiego etapu NBA: Anna Wróblewska, konsultant naukowy programu Naukowa Biblioteka Audiowizualna: konsultacje@audiowizualni.pl
Prace można czytać tutaj