Język angielski jest powszechnie uznawany za główny język międzynarodowy. Coraz częściej jego znajomość jest jedną z podstawowych umiejętności wymaganych u studentów i uczniów w niemalże każdym systemie edukacji oraz u pracowników w wielu branżach na przeróżnych stanowiskach. Dlatego też liczne organizacje, firmy i systemy edukacyjne poprawiają poziom znajomości języka angielskiego, dostosowując się do świata, w którym język angielski jest nowoczesnym językiem globalnym.
Bo potrzebny jest wspólny język międzynarodowy
Status języka angielskiego różni się od statusu innych języków obcych. W krajach rozwiniętych gospodarczo, technologicznie i edukacyjnie wykładowcy, nauczyciele i politycy coraz częściej zastanawiają się, czy znajomość samego języka angielskiego
w ich środowiskach jest wystarczająca, czy powinni dodać do programu nauczania inne międzynarodowe języki. Natomiast dla krajów rozwijających się, język angielski jest kluczem do spełnienia celów związanych z rozwojem sektora usług, z możliwością współpracy z krajami z całego świata.
Raport EF EPI potwierdza, że społeczeństwa z różnych zakątków świata coraz częściej dostrzegają, że język angielski pozytywnie wpływa na ich rozwój, że nie jest zagrożeniem dla kultury. Jednak zanim w pełni będą mogły korzystać z jego potencjału, łączyć ludzi z odległych kultur i ułatwiać między nimi wymianę informacji, potrzebne są pewne zmiany. Najistotniejsze w tej kwestii są metody nauczania. Jednak w wielu krajach, zarówno tych bogatych jak i biednych, sposób nauczania angielskiego nadal nie przygotowuje ludzi do skutecznego wykorzystywania potencjału tego globalnego języka.
Język angielski a płeć, grupy wiekowe i miejsca zamieszkania
Jak wynika z raportu EF EPI 2015, ogólny poziom znajomości języka angielskiego na świecie jest nieco wyższy niż przed rokiem, jednak inaczej prezentuje się sytuacja w poszczególnych krajach, regionach i w grupach wiekowych. Północna i środkowowschodnia część Afryki jest jedynym regionem, w którym poziom znajomości języka angielskiego obniża się. Kraje europejskie, a przede wszystkim państwa z północnej i środkowej części Europy dominują pod względem poziomu zaawansowania języka angielskiego. Wszystkie kraje z pierwszej dziesiątki rankingu to państwa Starego Kontynentu. Najgorzej w tej części świata wypadają Francuzi.
Dostrzegalne są różnice także pomiędzy płciami. Kobiety nieco bieglej posługują się językiem angielskim od mężczyzn, ale wśród krajów z czołówki rankingu EF EPI różnice pomiędzy obiema płciami są niewielkie. Zauważalne są różnice wśród różnych grup wiekowych – im ludzie są młodsi, tym posługują się językiem angielskim lepiej. Również w tym przypadku wyjątek stanowi północy i środkowowschodni region Afryki.
Nie wszędzie poprawia się poziom znajomości języka angielskiego
Z danych raportu wynika, że poziom znajomości języka angielskiego w poszczególnych krajach pozostaje w korelacji z poziomem ich PKB, jakością życia i dostępem do Internetu. Odnotowano również, że przy stałym popycie na rynku pracy na osoby biegle posługujące się językiem angielskim, w wielu krajach poziom znajomości języka angielskiego wśród dorosłych nie poprawia się. Biegłość w posługiwaniu się językiem obcym jest w dużej mierze zależna od systemu szkół publicznych, które często nie przygotowują dobrze swoich uczniów i studentów do kariery zawodowej.
Dlaczego niektóre krają zdecydowanie lepiej władają językiem angielskim od innych?
W krajach wyróżniających się wysokim poziomem znajomości języka angielskiego, powszechna jest publiczna debata na temat roli języka angielskiego w gospodarce i systemie edukacji.
Duże znaczenie w tych krajach ma nauczanie języka angielskiego, które od początku skupia się przede wszystkim na praktycznym kształceniu umiejętności komunikacyjnych. System edukacyjny powinien kłaść nacisk na nauczanie poprawiające zdolność płynnego mówienia oraz umiejętność zrozumiałego słuchania przede wszystkim u osób początkujących. Nieskuteczne i przestarzałe są metody, które zapamiętywanie stawiają ponad umiejętności komunikacyjne.
Tego typu model powinno zacząć się wprowadzać już na szczeblu samego nauczania. Dobrze zaplanowane programy szkoleniowe dla początkujących nauczycieli zaczną skutkować poprawieniem biegłości językowej kolejnych pokoleń uczniów.
Równie ważne jest stworzenie skutecznych narzędzi oceniania. Szczególnie istotne jest zreformowanie egzaminów, które są bardzo drogie, przez co mają wpływ na całość modelu związanego z nauczaniem języków. Korzystnie na ten model może wpłynąć wprowadzenie darmowych, dostępnych dla wszystkich i wysokiej jakości standaryzowanych testów oceniających poziom biegłości językowej.
Dla osób dorosłych bardzo ważne jest alternatywne rozwiązanie dla klasycznego modelu nauczania w klasach. Kursy online, które pozwalają na naukę języków obcych o dowolnych, nieregularnych porach dnia oraz wakacyjne, zagraniczne kursy językowe dają możliwość nauki osobom pracującym, którzy są zmotywowani, żeby po pracy poprawić poziom biegłości językowej. Dlatego jednym z priorytetów powinno być inwestowanie w technologię i internetowe narzędzia do nauki języków obcych.
Potrzebne są także reformy systemów edukacyjnych w krajach o niskim poziomie znajomości języka angielskiego. Wprowadzenie zmian i umożliwienie uczniom dziesięcioletniej, skutecznej nauki języka angielskiego w szkołach publicznych, zaowocuje poprawieniem biegłości językowej wśród osób dorosłych.
Źródło: Education First