Najczęściej (76 proc.) firmy oceniają poziom kandydata w rozmowie w języku angielskim podczas spotkania kwalifikacyjnego. Kolejną metodą weryfikacji (11 proc. wskazań) są certyfikaty językowe. 8 proc. badanych zadeklarowało, że przy sprawdzaniu poziomu umiejętności językowych kandydata wykorzystuje testy wewnętrzne. Deklaracji nie weryfikuje tylko 5 proc. pracodawców.
Im wyższe stanowisko tym większe oczekiwania pracodawcy co do znajomości języka angielskiego przez kandydata. Od aplikujących na najwyższe funkcje kierownicze wymaga jej 57,7 proc. firm, od specjalistów – blisko 47,5 proc., od kierowników niższego szczebla - 46 proc., a od pracowników obsługi klienta – 38 proc.
Jednocześnie 66 proc. osób prowadzących rekrutację w firmach ocenia, że znajomość języka angielskiego potrzebna jest na powyższych stanowiskach na co dzień. Największe jej znaczenie podkreślają firmy zagraniczne (87,4 proc.), z branży przemysłowej (79,5 proc.), z dużych miast (76,8 proc.), zatrudniające ponad 250 pracowników (75,7 proc.).
W największym stopniu angielski potrzebny jest w codziennej pracy najwyższej kadry zarządzającej – ocenia 79 proc. rekruterów. 67 proc. rekrutujących kadrę wyższego stopnia przyznało, że certyfikat to ważny atut przy rekrutacji.
Certyfikaty językowe są najbardziej cenione przez rekruterów z dużych firm (70 proc. wskazań). Kandydaci, posiadający certyfikaty językowe, postrzegani są przez pracodawców jako osoby ambitne, wytrwale dążące do celu, zorientowane na sukces.
Sondaż przeprowadzono w lipcu 2014 r. na zlecenie Cambridge English Language Assessment - instytucji działającej w ramach jednego z wydziałów Uniwersytetu w Cambridge. Badanie objęło 300 firm różnej wielkości, w tym firmy headhunterskie i agencje zatrudnienia. (PAP)