Polscy studenci już dawno nauczyli się, że dyplom wyższej uczelni nie zapewnia sukcesu na rynku pracy. Aby go osiągnąć, potrzebne jest również doświadczenie zawodowe. Staże i praktyki, szczególnie te związane z podjętym kierunkiem studiów, są najbardziej pożądanym sposobem budowania relacji z przyszłymi pracodawcami. Jak wynika z badań, 9 na 10 studentów jest zainteresowanych taką formą rozwoju zawodowego. Skąd taki popyt na staże?
- Młodzi ludzie nie są do końca zadowoleni z wiedzy pozyskiwanej w ramach studiów wyższych. Mają świadomość, że w większości jest to sucha teoria, która nie wyposaża ich w umiejętności potrzebne na rynku pracy. – mówi Marcin Kotus z Feender.com, portalu gromadzącego oferty portalu gromadzącego oferty praktyk i staży zagranicznych. – Zresztą nie jest tylko polska specyfika. Z badań wynika, że podobne doświadczenia mają studenci w całej Europie Środkowej. Młodzi ludzie zdaję sobie sprawę, że pracodawcy cenią sobie studentów aktywnie dążących do zdobywania zawodowego doświadczenia i wzbogacenia swoich CV. - twierdzi Marcin Kotus z Feender.com.
Gorącą dyskusję wzbudza kwestia zarobków stażysty. Zdecydowana większość praktyk i staży w Polsce jest bezpłatna. Nie zawsze jednak trzeba godzić się z perspektywą pracy za darmo. Przykładowo, średnie zarobki stażystów w agencjach PR wynoszą od 500 do 1600 zł. Niestety sytuacja, w której student otrzymuje za swoją pracę odpowiednie wynagrodzenie, wciąż należy w Polsce do rzadkości. - Według niektórych, obecna sytuacja jest winą pracodawców, którzy w tysiącach studentów, zainteresowanych zwiększeniem swoich szans na rynku pracy widzą darmową siłę roboczą. – mówi Marcin Kotus z Feender.com. - Inni dopatrują się przyczyn takiego stanu rzeczy w uległości i braku asertywności studentów, którzy zbyt łatwo godzą się na mało korzystne warunki pracy. Niezależnie od tego, udany staż może przynieść nam mnóstwo korzyści. Nawet, jeśli nie będą to korzyści finansowe. – mówi Marcin Kotus z Feender.com.
Być może dlatego, systematycznie wzrasta liczba odważnych, którzy w poszukiwaniu doświadczenia zawodowego opuszczają Polskę. W ciągu ostatnich czterech lat o 100% wzrosło wśród polskich studentów zainteresowanie odbywaniem praktyk i staży za granicą. Taka forma rozwoju zawodowego staje się dla studentów czymś zupełnie naturalnym, między innymi dzięki dostępności licznych projektów i stowarzyszeń o charakterze międzynarodowym, m.in. Erasmus i AIGEE. Nie ma w tym nic dziwnego – młodzi, którzy mają na koncie doświadczenie w zagranicznych firmach, znajdują w Polsce pracę 2-3 razy szybciej, niż ich koledzy.
Wyjazd na zagraniczny staż niesie za sobą więcej korzyści. Przede wszystkim: lepsze zarobki. Miesięczne wynagrodzenie stażysty wyjeżdżającego w ramach popularnych programów stażowych wynoszą od 1000 do 1500 euro w krajach Europy Zachodniej, oraz 2000 dolarów w Kanadzie. Oprócz tego student ma okazję doszlifować język, a także wyrobić w sobie szereg wartościowych umiejętności, takich jak łatwość podejmowania nowych wyzwań, zaradność, samodzielność i umiejętność szybkiego radzenia sobie z problemami. Nie wspominając już o możliwości zapoznania się z kulturą i zwyczajami innego kraju.
Staże zagraniczne oferują przede wszystkim państwa Unii Europejskiej, w których bezrobocie utrzymuje się na najniższym poziomie. Są to głównie Niemcy, Wielka Brytania, kraje skandynawskie i Austria. Jednak sporym zainteresowaniem polskich studentów cieszą się również takie państwa, jak USA, Turcja, Brazylia czy Chiny.
- Jeśli chcemy produktywnie wykorzystać najbliższe wakacje, to już ostatni moment na to, by zainteresować się ofertami staży i praktyk – podsumowuje Marcin Kotus z Feender.com. – Pamiętajmy jednak o tym, aby poruszać się po rynku ofert z ostrożnością i rozwagą. Zwracajmy uwagę na ogłoszenia, które nie zawierają opisu wykonywanych obowiązków. Jeśli pracodawca nie potrafi sprecyzować, czym miałby zajmować się stażysta, można z dużą dozą prawdopodobieństwa założyć, że poszukiwany jest człowiek do „wszystkiego i niczego”. Warto rozpocząć poszukiwania od sprawdzonych źródeł, takich jak oficjalne strony firm czy portale gromadzące oferty staży i praktyk, na których zostały one odpowiednio skategoryzowane – dodaje Marcin Kotus z Feender.com.