Aktem prawnym, który wprost traktuje o statusie rzecznika konsumentów jest ustawa z 16 lutego 2007 roku o ochronie konkurencji i konsumentów, a dokładniej w dziale V rozdział 2.

Rzecznik  jest powoływany i odwoływany przez radę powiatu, a w miastach na prawach powiatu kompetencja ta przysługuje prezydentowi miasta. Kandydaci na stanowisko rzecznika powinni odznaczać się nie tylko wyższym wykształceniem, ale i co najmniej pięcioletnią praktyka zawodową.

Zadania rzecznika sprowadzają się do zapewnienia bezpłatnych porad konsumenckich, składania wniosków w sprawach, które dotyczą zmian w prawie czy występowania do przedsiębiorcy w sprawie ochrony praw i interesów konsumentów.

Oprócz tego rzecznik to także oskarżyciel publiczny w sprawach o wykroczenia, które nastąpiły na szkodę konsumentów. W tym przypadku to przedsiębiorca jest zobowiązany do udzielenia rzecznikowi wszelkich wyjaśnień. Co więcej obowiązkiem przedsiębiorcy jest ustosunkowanie się do wszelkich zastrzeżeń, a niewywiązanie się z tego obowiązku stanowi wykroczenie, które zagrożone jest karą grzywny.

Natalia Kurek jest Ambasadorem Student.lex.pl na Uniwersytecie im. Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

W celu uzyskania danych teleadresowych do Rzecznika najbliższego miejscu zamieszkania skorzystaj z wyszukiwarki instytucji udzielających pomocy konsumenckiej, dostępnej na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wybierając zagadnienie, którego dotyczy problem, a następnie województwo i miasto zamieszkania, uzyskasz adres do Rzecznika oraz innych instytucji świadczących pomoc konsumencką w Twoim regionie.