Rada i Komisja doceniły najważniejsze zmiany w polskiej nauce i szkolnictwie wyższym, takie jak projakościowe finansowanie i lepsze dopasowanie oferty uczelni do zmieniających się potrzeb gospodarki. „W drugiej połowie 2011 r. Polska rozpoczęła realizację ambitnej reformy szkolnictwa wyższego, która ma na celu wzmocnienie powiązań między uczelniami a przedsiębiorstwami, a także reagowanie na przypadki niedopasowania umiejętności do wymogów stanowiska pracy. Celem reformy jest zwiększenie elastyczności oferowanych kursów i ich lepsze dostosowanie do zmieniających się potrzeb rynku pracy” – czytamy w opracowaniu Komisji.
W dokumentach zarysowano kolejne wyzwania stojące przed Polską w dziedzinie edukacji i zwrócono także uwagę na obszary wymagające dalszych zmian. Jak zaznaczono „reformy w zakresie szkolnictwa wyższego oraz kształcenia i szkolenia zawodowego zmierzają we właściwym kierunku, lecz jakość szkolnictwa wyższego w Polsce nadal wymaga znacznej poprawy, zwłaszcza jeśli chodzi o prywatne instytucje szkolnictwa wyższego”.
Komisja pozytywnie oceniła przyjęcie Krajowego Programu Badań, który, zdaniem jej zdaniem, stanowi ważny krok w rozwiązaniu problemu braku koordynacji w dziedzinie badań i rozwoju. Jednocześnie obie instytucje stwierdziły, że kluczowym wyzwaniem dla Polski jest zachowanie wzrostu gospodarczego poprzez zwiększanie skuteczności wydatków sprzyjających wzrostowi gospodarczemu, w szczególności w dziedzinie edukacji, badań i innowacji.
Komunikat ze strony ministerstwa