Egzamin wstępny na aplikację notarialną odbędzie się 25 września 2010 r. o godz. 11:00. Podobnie jak w przypadku egzaminu na aplikację adwokacką i radcowską zgłoszenie należy złożyć do właściwej miejscowo komisji kwalifikacyjnej, które mieścić się będą w siedzibie rad izb notarialnych. Szczegółowy wykaz oraz właściwość komisji można sprawdzić na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości (www.ms.gov.pl).
Opłata za egzamin wstępny również wynosi 685, 50 zł i należy ją przelać na rachunek bankowy Ministerstwa Sprawiedliwości. Dowód wpłaty będzie nam potrzebny przy dokonywaniu zgłoszenia.
Dane niezbędne do przelewu:
Ministerstwo Sprawiedliwości
Al. Ujazdowskie 11
00 – 950 Warszawa
Nr rachunku bankowego: NBP 77 1010 1010 0400 1922 3100 0000
DOPISEK: „opłata za egzamin wstępny na aplikację notarialną”.
Termin do dokonania zgłoszenia upływa 11 sierpnia 2010 r. i NIE PODLEGA PRZYWRÓCENIU.
Co jest potrzebne do zgłoszenia?
Jest cały szereg dokumentów, które powinniśmy mieć dokonując zgłoszenia w określonej komisji kwalifikacyjnej.
Po pierwsze ważne jest byśmy mieli wypełniony wniosek o dopuszczenie do egzaminu wstępnego. Jak napisać taki wniosek? Z tego co mi wiadomo to ma być po prostu coś w rodzaju podania, czyli Zwracam się z uprzejmą prośbą o dopuszczenie mnie do egzaminu wstępnego na aplikację notarialną. Problemem jest natomiast to, do kogo należy skierować taki wniosek. Co do zasady powinien być on skierowany do przewodniczącego komisji egzaminacyjnej ds. aplikacji notarialnej przy ministrze sprawiedliwości na obszarze właściwości miejscowej komisji, w której zdajesz. Spotkałam się również z adresowaniem wniosku po prostu do komisji egzaminacyjnej. W razie wątpliwości zawsze można zapytać już na miejscu.
Kolejnymi ważnymi elementami zgłoszenia są życiorys oraz kwestionariusz osobowy. Obojętnie czy będzie on miał formę CV, czyli życiorys zawodowy czy też po prostu będzie jedynie określał nasze imię, nazwisko, adres zamieszkania i poszczególne stopnie wykształcenia. Z kolei w przypadku wspomnianego wyżej kwestionariusza jego wzór jest udostępniany na stronach internetowych poszczególnych Izb Notarialnych.
Następnie potrzebny będzie również oryginał albo urzędowy odpis dyplomu bądź też poświadczona notarialnie kopia oryginału lub urzędowego odpisu dyplomu ukończenia wyższych studiów prawniczych w Rzeczypospolitej Polskiej i uzyskania tytułu magistra lub zagranicznych studiów prawniczych uznanych w Rzeczypospolitej Polskiej, albo zaświadczenie o zdaniu egzaminu magisterskiego. W sytuacji, gdy obronę mamy we wrześniu lub tuż przed upływem terminu składania zgłoszeń powyższego dokumentu możemy przedstawić zaświadczenie, z którego będzie wynikało, iż zdaliśmy wszystkie egzaminy i odbyliśmy wymagane praktyki oraz mamy już wyznaczony termin obrony pracy magisterskiej. Warunkiem dopuszczenia nas do egzaminu wstępnego w takiej sytuacji jest dostarczenie do siedziby komisji kwalifikacyjnej nie później niż 7 dni (czyli 18 września) przed egzaminem oryginału albo urzędowego odpisu dyplomu albo poświadczonej notarialnie kopii oryginału lub urzędowego odpisu dyplomu lub zaświadczenia o zdaniu egzaminu magisterskiego.
Do zgłoszenia musimy także załączyć informację o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego opatrzoną datą nie wcześniejszą niż miesiąc przed złożeniem zgłoszenia. Zaświadczenie takie uzyskuje się w sądzie okręgowym właściwym dla miejsca zamieszkania po uprzednim złożeniu wniosku – zapytania o udzielenie informacji o osobie oraz opłaceniu go. Koszt zaświadczenia to obecnie 50 zł. Najczęściej trzeba na nie poczekać do ok. 7 dni.
Nasze zgłoszenie powinno zawierać również oryginał dowodu uiszczenia opłaty za nasz wstępny egzamin oraz 3 zdjęcia dowodowe.
Jeśli zgromadzimy wszystkie potrzebne dokumenty to śmiało i zdecydowanie z uśmiechem możemy dokonać naszego zgłoszenia. A potem pozostaje nam już tylko nauka.
POWODZENIA !
Agnieszka Domagała
Ambasador portalu www.student.lex.pl na Uniwersytecie Opolskim
Przygotowujesz się do egzaminów na aplikacje? Zdaj na aplikację z LEX przed Aplikacją!
www.profinfo.pl/aplikacja