Brak zaangażowania w czasie studiów skutkuje brakiem zatrudnienia
Nie od dziś wiadomo, że ani dostanie się na wymarzony kierunek studiów, ani nawet doskonałe stopnie i wzorowo napisana praca magisterska nie gwarantują późniejszego sukcesu na rynku zawodowym. Silna konkurencja wśród świeżo upieczonych absolwentów sprawia, że wygrywają ci, którzy oferują pracodawcy wartość dodaną w postaci bonusowych, nieujętych programem nauczania kompetencji. Zdaje sobie z tego sprawę coraz więcej studentów, jednak wciąż nie wszyscy. Według danych z ubiegłorocznego raportu „Przyszłe Kadry Polskiej Gospodarki” opublikowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości ponad 1/3 studentów nie uczestniczyła w żadnych praktykach ani stażach. Ponadto 75% badanych nie wzięła udziału w żadnych dodatkowych kursach, szkoleniach czy warsztatach.
Nie wszystkie uczelnie dobrze przygotowują przyszłych pracowników
Tymczasem programy nauczania szkół wyższych nie zawsze nadążają za współczesnymi biznesowymi trendami. Jak wynika z innego badania PARP „Bilans Kapitału Ludzkiego”, pomimo szerokiej oferty edukacyjnej polskich uczelni, rynek pracy boryka się obecnie z problemem niedopasowania umiejętności kandydatów do oczekiwań pracodawców. Istnieją co prawda uczelnie wyższe, które opracowują programy nowych kierunków we współpracy z działającymi w danym regionie przedsiębiorstwami, tak aby kształcić kadrę „szytą na miarę biznesu”. Pozytywnym przykładem są placówki rzeszowskie (Politechnika Rzeszowska, Uniwersytet Rzeszowski, Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania oraz Wyższa Szkoła Prawa i Administracji) czy Uniwersytet Łódzki, który do swojej oferty edukacyjnej wprowadził nowatorski kierunek „Lingwistyka dla biznesu” utworzony we współpracy z globalnymi firmami Infosys BPO Poland oraz Globalnym Centrum Biznesowym Hewlett-Packard. Często jednak uczelniany program nie spełnia oczekiwań studentów ani przyszłych pracodawców. Warto wówczas poświęcić czas na odpowiedni dobór dodatkowych, pozauczelnianych aktywności.
Student ma wiele okazji do zdobycia doświadczenia
Okazji do zdobycia cennego doświadczenia jest wiele: aktywna działalność w kołach naukowych, praktyki, staże czy Programy Ambasadorskie. Warto przyjrzeć się tej ostatniej, dość mało jeszcze popularnej formie atywności studenckiej. Jest to rodzaj współpracy pomiędzy firmą lub organizacją branżową a środowiskiem uniwersyteckim, w ramach której wybrani studenci reprezentują dany podmiot na swojej uczelni lub wydziale oraz odpowiadają za kontakt z władzami i wykładowcami. Dzięki Programowi student ma możliwość uczestniczenia w warsztatach i szkoleniach, budowania sieci kontaktów branżowych, bliższego poznania struktury firmy i specyfiki pracy w danym sektorze. Niektóre organizacje traktują udział w Programach Ambasadorskich nawet jako wstępną rekrutację. Zaletą udziału w tego typu współpracy jest możliwość dostosowania działań do indywidualnych potrzeb studenta, dzięki czemu tok programu nie koliduje z nauką. Z racji tego, iż coraz więcej firm oferuje udział w Programach Ambasadorskich niezwykle ważny jest odpowiedni dobór branży, która najbardziej nas interesuje. Jednym z nurtów, któremu z pewnością warto się przyjrzeć w kontekście planowania kariery jest Outsourcing. – jeden z najprężniej rozwijajacych się sektorów w kraju.
Outsourcing jest przyszłością
Branża BPO/SSC w Polsce to obecnie blisko 200 tysięcy zatrudnionych osób. Polski rynek pracy w Outsourcingu jest największy w Europie, a jego wzrost utrzymuje się na poziomie 15-18% rok do roku. Z myślą o studentach, którzy trend ten odbierają jako wskazówkę w planowaniu ścieżki zawodowej stworzyliśmy specjalny Program Ambasadorski umożliwiający zdobycie szerokiej wiedzy, doświadczenia oraz kontaktów w branży outsourcingowej. Do programu zaproszeni są studenci II, III i IV roku studiów cechujący się zaangażowaniem, innowacyjnym, twórczym myśleniem, zdolnościami organizacyjnymi i łatwością nawiązywania kontaktów – mówi Wiktor Doktór, Prezes Fundacji Pro Progressio.
Więcej o Programie Ambasadorskim
Czas trwania Programu to jeden rok akademicki. Ambasadorowie Pro Progressio współpracują z Fundacją w celu szerzenia wiedzy o outsourcingu i nowoczesnych usługach dla biznesu na swoich uczelniach. Mają wpływ na organizację wykładów, szkoleń i prelekcji dla studentów, takich jak na przykład Projekt Outsourcing Market Leaders Academy w Szkole Głównej Handlowej. Ambasadorowie dzięki współpracy z Fundacją Pro Progressio, mają także dostęp i możliwość współpracy z największymi w Polsce mediami branży outsourcingu jakimi są OutsourcingPortal i magazyn Outsourcing&More. Studenci mogą sprawdzić się w zadaniach obejmujących marketing, Project Management, PR czy HR. Więcej szczegółów oraz formularz zgłoszeniowy znajdują się pod linkiem: http://www.proprogressio.pl/pl/o-fundacji/ambasadorowie-na-uczelniach.html.
Pro Progressio
Fundacja Pro Progressio – misją Fundacji jest wspieranie działań służących rozwojowi i inwestycjom w Polsce,
a także optymalnemu wykorzystaniu zasobów przedsiębiorstw i sektora publicznego w kraju i na świecie.
Pro Progressio realizuje projekty, których celem jest rozwój branży outsourcingowej w Polsce. Fundacja współpracuje z sektorem publicznym (miasta, agencje rozwoju regionalnego, specjalne strefy ekonomiczne, parki naukowo-technologiczne, parki przemysłowo-technologiczne, uczelnie wyższe) i prywatnym w Polsce oraz międzynarodowymi organizacjami sektora outsourcingu. Pro Progressio wspiera, promuje i nagradza podmioty, które przyczyniają się do rozwoju dobrych praktyk w zakresie outsoucingu, optymalizacji procesów oraz kosztów. Fundacja jest pomysłodawcą i organizatorem jedynego niekomercyjnego konkursu dla branży outsourcingu. Celem Outsourcing Stars jest wyłonienie i nagradzanie najprężniej rozwijających się firm outsourcingowych oraz instytucji bezpośredniego otoczenia branży.