Pytanie:
Uchwałą Rady Powiatu została zlikwidowana jednostka organizacyjna powiatu. Akta osobowe i dokumentacja płacowa została przekazana do archiwum zakładowego Starostwa Powiatowego. Kto przejmuje zobowiązania wobec pracowników zlikwidowanej jednostki? Czy Starostwo Powiatowe stanie się z mocy prawa następcą prawnym tej jednostki? Gdzie należy przekazać akta osobowe i kto np. mógłby dokonać sprostowania świadectwa pracy? Czy wystawić nowe zaświadczenie Rp-7 byłym pracownikom zlikwidowanej jednostki?
Odpowiedź:
Stroną w sporach z zakończonego stosunku pracy ze zlikwidowaną jednostką powiatową będzie powiat, reprezentowany przez starostę, o ile nie ustalono innej jednostki przejmującej zobowiązania jednostki zlikwidowanej.
Uzasadnienie:
Zgodnie z art. 2 ust. 1-2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym - dalej u.s.p., powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Powiat ma osobowość prawną. Ponadto w myśl art. 6 ust. 1 u.s.p. w celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami.
Jeżeli zatem statut powiatu, względnie uchwała likwidująca jednostkę organizacyjną nie wskazała innej jednostki, która miałaby przejąć zobowiązania wobec byłych pracowników zlikwidowanej jednostki, wówczas zobowiązania te przejmuje w całości powiat jako jednostka samorządowa.
Powiat we wszystkich sprawach reprezentuje starosta powiatowy, zgodnie z art. 34 ust. 1 u.s.p.
Natomiast w myśl art. 33 u.s.p. zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy. Starostwo jest więc jedynie urzędem - jedną z jednostek organizacyjnych powiatu. Nie będzie więc stroną w sprawie wskazanej w pytaniu.
W przypadku spraw ze stosunku pracy, który uległ już zakończeniu, w sytuacji gdy pracodawca (jednostka powiatowa) został zlikwidowany (i nie powołano nowej jednostki względnie inna jednostka samorządowa nie przejęła zobowiązań jednostki likwidowanej), stroną w sporze (np. o wspomniane sprostowanie świadectwa pracy, o zaległe wynagrodzenie czy odprawę) będzie powiat reprezentowany przez starostę.