Pytanie:
Uchwałą Rady Powiatu została zlikwidowana jednostka organizacyjna powiatu. Akta osobowe i dokumentacja płacowa została przekazana do archiwum zakładowego Starostwa Powiatowego. Kto przejmuje zobowiązania wobec pracowników zlikwidowanej jednostki? Czy Starostwo Powiatowe stanie się z mocy prawa następcą prawnym tej jednostki? Gdzie należy przekazać akta osobowe i kto np. mógłby dokonać sprostowania świadectwa pracy? Czy wystawić nowe zaświadczenie Rp-7 byłym pracownikom zlikwidowanej jednostki?
Odpowiedź:
Stroną w sporach z zakończonego stosunku pracy ze zlikwidowaną jednostką powiatową będzie powiat, reprezentowany przez starostę, o ile nie ustalono innej jednostki przejmującej zobowiązania jednostki zlikwidowanej.
Uzasadnienie:
Zgodnie z art. 2 ust. 1-2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym - dalej u.s.p., powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Powiat ma osobowość prawną. Ponadto w myśl art. 6 ust. 1 u.s.p. w celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami.
Jeżeli zatem statut powiatu, względnie uchwała likwidująca jednostkę organizacyjną nie wskazała innej jednostki, która miałaby przejąć zobowiązania wobec byłych pracowników zlikwidowanej jednostki, wówczas zobowiązania te przejmuje w całości powiat jako jednostka samorządowa.
Powiat we wszystkich sprawach reprezentuje starosta powiatowy, zgodnie z art. 34 ust. 1 u.s.p.
Natomiast w myśl art. 33 u.s.p. zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy. Starostwo jest więc jedynie urzędem - jedną z jednostek organizacyjnych powiatu. Nie będzie więc stroną w sprawie wskazanej w pytaniu.
W przypadku spraw ze stosunku pracy, który uległ już zakończeniu, w sytuacji gdy pracodawca (jednostka powiatowa) został zlikwidowany (i nie powołano nowej jednostki względnie inna jednostka samorządowa nie przejęła zobowiązań jednostki likwidowanej), stroną w sporze (np. o wspomniane sprostowanie świadectwa pracy, o zaległe wynagrodzenie czy odprawę) będzie powiat reprezentowany przez starostę.
Zobowiązania zlikwidowanej jednostki organizacyjna przejmuje powiat
Jeżeli statut powiatu, względnie uchwała likwidująca jednostkę organizacyjną nie wskazała innej jednostki, która miałaby przejąć zobowiązania wobec byłych pracowników zlikwidowanej jednostki, wówczas zobowiązania te przejmuje w całości powiat jako jednostka samorządowa.