W trakcie toczącego się postępowania o udzielenie pozwolenia wodnopranwego wnioskodawca wystąpił do prowadzącego je organu - starostwa powiatowego - o jego zawieszenie. Teraz, po uzupełnieniu dokumentów, starostwo chce, na żądanie wnioskodawcy, postępowanie podjąć.
Czy na postanowienie w przedmiocie wznowienia postępowania prowadzonego przez starostę przysługuje zażalenie? Czy postanowienie to należy wysyłać do wszystkich stron postępowania?
Odpowiedź:
Podjęcie postępowania po okresie jego zawieszenia w związku z uzupełnianiem wniosku przez stronę (wnioskodawcę) nie jest wznowieniem postępowania tylko jego kontynuowaniem. Wniosek o podjęcie zawieszonego postępowania może złożyć tylko strona. Na postanowienie o podjęciu zawieszonego postępowania przysługuje zażalenie, podobnie zaskarżyć może postanowienie o zawieszeniu postępowania jego strona (która nie składała wniosku o zawieszenie). O zawieszeniu postępowania (postanowieniem) należy poinformować wszystkie strony.
Wznowienie postępowania jest możliwe, jeśli w sprawie zachodzą przesłanki wskazane w art. 145 Kodeksu postępowania administracyjnego
Uzasadnienie:
Przesłanką wznowienia postępowania jest ostateczność decyzji (postanowienia). Oznacza to, że kontrola decyzji nie może być wszczęta, zanim decyzja nie stanie się ostateczna (por. wyrok NSA z dnia 4 września 1981 r., II SA 52/81, ONSA 1981, Nr 2, poz. 83). Przyczyny wznowienia określone w art. 145 Kodeksu postępowania administracyjnego mogą spowodować zastosowanie trybu administracyjnego oraz trybu weryfikacji decyzji przed sądami administracyjnymi.
W opisanej sytuacji miało miejsce zawieszenie postępowania na wniosek strony, o czym mowa w art. 98 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego . Z przepisu tego wynika, że postępowanie administracyjne może być zawieszone na żądanie strony, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:
- a) wniosek o zawieszenie postępowania złożyła strona, na której żądanie wszczęto postępowanie,
- b) żądaniu zawieszenia postępowania nie sprzeciwiają się inne strony,
- c) zawieszenie postępowania nie zagraża interesowi społecznemu.
Organ nie jest uprawniony do oceny, czy żądanie zawieszenia postępowania jest zasadne, a zatem jeżeli brak sprzeciwu innych stron i zawieszenie postępowania w ocenie organu nie zagraża interesowi społecznemu, to odmowa zawieszenia postępowania na żądanie strony byłaby przejawem szykanowania strony.
Organ administracji publicznej może podjąć postępowanie wyłącznie na żądanie strony. Z art. 98 § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego wynika, że z żądaniem podjęcia zawieszonego postępowania może zwrócić się każda ze stron, a nie tylko strona, na której żądanie postępowanie zostało zawieszone. Natomiast, w przypadku gdy w okresie trzech lat od daty zawieszenia postępowania żadna ze stron nie zwróci się o podjęcie postępowania, żądanie wszczęcia postępowania uważa się za wycofane. Oznacza to uznanie postępowania za niebyłe z mocy prawa i nie wymaga wydania decyzji o umorzeniu postępowania. Wydanie decyzji o umorzeniu postępowania oznaczałoby w tym przypadku naruszenie art. 105 Kodeksu postępowania administracyjnego gdyż umorzyć można postępowanie będące w toku, które stało się bezprzedmiotowe. Tymczasem zawieszone postępowanie nie jest w toku, bowiem jest zawieszone.
W okresie zawieszenia postępowania organ administracji publicznej nie podejmuje zwykłych czynności proceduralnych. Zawieszenie postępowania wstrzymuje bieg terminów przewidzianych w kodeksie, które rozpoczęły swój bieg przed zawieszeniem postępowania.
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.)