Zawieszenie działalności gospodarczej nie stanowi przeszkody w ubieganiu się o udzielenie zamówienia publicznego w związku z czym zamawiający winien uznać ofertę takiego wykonawcy za ważną.
JEDZ to oświadczenie własne wykonawcy >>>
W pierwszej kolejności, należy odwołać się do definicji legalnej pojęcia wykonawcy, uregulowanej w art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164) dalej p.z.p. Wykonawcą jest zarówno osoba fizyczna, jak i osoba prawna, a także osoba prawna albo jednostka organizacyjna, nieposiadającą osobowości prawnej, która ubiega się o udzielenie zamówienia publicznego, złożyła ofertę lub zawarła umowę w sprawie zamówienia publicznego. Oznacza to, iż w istocie p.z.p., nie wprowadza ograniczenia, aby wykonawcą zamówienia publicznego mogła być tylko osoba fizyczna, prowadząca działalność gospodarczą.
Wykonawcą w rozumieniu p.z.p. może być więc również osoba fizyczna, która nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2015 r. poz. 584) dalej u.s.d. Z powyższego należy wywieść, iż fakt, że osoba fizyczna będąca przedsiębiorcą ma zawieszoną działalność gospodarczą, nie stanowi przeszkody dla złożenia oferty w ramach zamówienia publicznego.
Niemniej jednak, należy też mieć na uwadze, iż zgodnie z utrwalonym poglądem orzecznictwa, instytucja zawieszenia prowadzenia działalności gospodarczej uregulowana w art. 14a u.s.d. ,,nie jest czasowym jej zaprzestaniem, ale jej ograniczeniem‘’(Wyrok SN z dnia 17 czerwca 2011 r. (II UK 377/2010)). Oznacza to, iż na skutek zawieszenia działalności gospodarczej, dany podmiot nie traci statusu przedsiębiorcy, lecz jedynie w pewnym stopniu jest ograniczony w możliwości prowadzenia działalności gospodarczej.
Nierzetelnego wykonawcę można usunąć z przetargu >>>
Należy uczynić jednak zastrzeżenie, iż zamówienie o którym mowa w pytaniu, z uwagi na jego wartość, toczy się bez stosowania przepisów p.z.p. Oznacza to, iż postępowanie o udzielenie zamówienia, może odbywać się na zasadach określonych w wewnętrznych aktach i regulaminach zamawiającego, który może w ten sposób określić odrębne zasady ubiegania się o udzielenie zamówienia (np. co do kręgu podmiotów ubiegających się o zamówienie) o ile nie naruszają one uczciwej konkurencji.