Zastosowanie Systemu Informacji Przestrzennej

Realizacji idei wirtualnej administracji i społeczeństwa informacyjnego służy System Informacji Przestrzennej (SIP). Definiowany jest jako zorganizowany zestaw sprzętu komputerowego, oprogramowania, danych geograficznych oraz wykonawców i użytkowników. Zestaw ten stworzony jest w celu efektywnego gromadzenia, przechowywania, udostępniania, obróbki, analizy i wizualizacji danych geograficznych.

System zbudowany jest na podstawie mapy cyfrowej, do której dołączone są różnorodne bazy danych opisowych. Składa się z wielu map i warstw tematycznych dotyczących różnych zagadnień, które można łączyć w każdy możliwy sposób, w zależności od potrzeb użytkowników. Najważniejszą częścią systemu są informacje geograficzne. Dotyczą one położenia obiektów w przestrzeni. System ten umożliwia wprowadzanie, gromadzenie, przetwarzanie oraz wizualizację danych geograficznych, którego jedną z funkcji jest wspomaganie procesu decyzyjnego w administracji publicznej.

Nowe narzędzie zarządzania jest coraz efektywniej wykorzystywane. Przykładem może być Elbląski System Informacji Przestrzennej (ESIP), funkcjonujący od 2001 roku. Jak podkreślają jego twórcy, istota systemu sprowadza się do tworzenia numerycznych zasobów Urzędu Miasta w Elblągu na podstawie zasobów numerycznych Wydziału Geodezji, który jest podstawowym dostawcą danych przestrzennych. Nadrzędnym celem systemu jest powiązanie w zwartą całość dokumentów opisowych i graficznych, gromadzonych i aktualizowanych przez urzędników, ESIP bazuje na informacji przestrzennej.

W początkowej fazie projektu przetwarzano zgromadzone dane, opracowano ewidencję budynków i lokali oraz dla celów przeciwpowodziowych wykonano numeryczny model rzeźby terenu miasta (w skrócie NMT). Należy podkreślić, iż Elbląg był pierwszym miastem w kraju, które rozpoczęło użytkowanie NMT wykonanego z tak precyzyjną dokładnością. Obecnie systemem objęte są wszystkie wydziały urzędu.

System Informacji Przestrzennej jest stosowany do podejmowania decyzji na różnych polach działania urzędu. Jak podkreślają jego twórcy, stanowi doskonałe narzędzie także w zarządzaniu kryzysowym, pozwala szybko zlokalizować obiekty zagrożone pożarem, powodzią, czy wybuchem gazu. Sprawdza się także przy planowaniu inwestycji komunalnych, w tym drogowych.

Elbląski system skupia całą wiedzę o danym obszarze, począwszy od przetargów, liczby i lokalizacji dróg i mostów, ewidencji obiektów usytuowanych pod ziemią, jak rury czy kable, a na rejestrze odzieży roboczej kończąc. Już w 2003 roku ESIP generował ponad 200 rodzajów dokumentów i obsługiwał około 50 kategorii numerycznych map tematycznych.

Istotną część systemu stanowią moduły administracyjne służące do prowadzenia różnych rejestrów wydziałowych UM, wspomagania tworzenia dokumentów, decyzji, postanowień, opinii, raportów i zestawień.

ESIP sukcesywnie rozbudowywany jest o kolejne moduły usprawniające zarządzanie miastem oraz podnoszące jakość komunikacji na linii instytucje publiczne – mieszkaniec. Służy temu m.in. portal mapowy miasta, umożliwiający pozyskiwanie danych pogrupowanych w takie kategorie, jak np. ewidencja, edukacja, kultura, turystyka, służba zdrowia, okręgi wyborcze, parkingi, linie komunikacji miejskiej, pomniki przyrody. Mapa zawiera informacje m.in. dla pracowników urzędu, mieszkańców, turystów, przedsiębiorców, inwestorów. Portal jest systematycznie uzupełniany o dodatkowe informacje dotyczące ofert inwestycyjnych, planów zagospodarowania przestrzennego, remontów dróg czy miejsc niebezpiecznych. Portal jest zintegrowany z systemem wojewódzkim i centralnym. Jego istotny atut stanowi wiarygodność danych.

System ostatecznie posiada w swoich zasobach wszystkie podlegające pod Urząd Miasta jednostki. ESIP przyjazny jest też dla mieszkańca, gdyż pozwala nie tylko na elektroniczną komunikację z urzędem, ale także umożliwia pozyskiwanie informacji o miejskich zasobach.

System Informacji Przestrzennej stał się narzędziem zarządzania także w Chorzowie w województwie śląskim. Prekursorskie działania chorzowskiego urzędu sięgają 1994 roku, wówczas to stworzono system informacji pełniący rolę narzędzia wspomagającego efektywne gospodarowanie mieniem komunalnym. System znalazł także zastosowanie przy opracowywaniu strategii rozwoju miasta. Jest również skutecznym narzędziem usprawniania procesu tworzenia ofert inwestycyjnych.

Podkreślenia wymaga fakt, iż chorzowski Chorzowski System Informacji Przestrzennej pozwolił poprawić organizację i wydajność pracy w Urzędzie Miasta, a także wykorzystanie majątku, przyczynił się również do zwiększenia przejrzystości rynku nieruchomości, lepszej kontroli środków, umożliwił stworzenie bazy informacyjnej dla przedsięwzięć społecznych, ekonomicznych, ekologicznych oraz innych. Ponadto, wpłynął na wzrost jakości obsługi petentów oraz podniósł atrakcyjność Chorzowa dla inwestorów. System umożliwił również sprawniejszą i bardziej skuteczną promocję miasta.

Numeryczny model terenu, zawierający informacje o ukształtowaniu terenu i infrastrukturze technicznej miasta, stał się podstawą do stworzenia mapy akustycznej Gdańska. Mapa ta identyfikuje i charakteryzuje obszary zagrożone przekroczeniem dopuszczalnych norm hałasu, a następnie odnosi je do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. W jej skład wchodzi zestaw map hałasowych obrazujących graficznie długookresowe średnie poziomy dźwięku. Mapa pomaga w planowaniu działań naprawczych i zapobiegających szkodliwemu wpływowi hałasu na mieszkańców Gdańska.

System Informacji Przestrzennej efektywnie wykorzystano także w województwie łódzkim. Został tam opracowany internetowy regionalny system prezentacji terenów przeznaczonych pod inwestycje, służący do pozyskiwania inwestorów. System ułatwia inwestorom dostęp do ważnych dla nich danych. Zainteresowany może znaleźć w nim np. informacje o dozwolonym na danym obszarze typie inwestycji, drogach, zabudowie, lokalizacji oraz rodzaju własności. Dostępny jest także kontakt do właściciela.

Łódzki SIP działa na bazie regionalnego systemu informacji przestrzennych i zawiera dane o publicznych i prywatnych terenach przeznaczonych pod inwestycje.

Korzyści wynikające z Systemu Informacji Przestrzennej

Sprawnie funkcjonujący SIP wymaga odpowiednich narzędzi informatycznych (nowoczesnego sprzętu i oprogramowania), co w efekcie pozwala na integrację pracy wydziałów UM wokół lokalizacji przestrzennej, a więc integrację zarządzania zasobami graficznymi i opisowymi. Zastosowanie techniki cyfrowej pozwala poprawić jakość danych oraz eliminuje ich powielanie, a opracowane systemy referencyjne zawierają wiarygodne i aktualizowane dane źródłowe.

Przetworzenie zasobów graficzno-opisowych w postaci cyfrowej, wzajemne powiązanie danych, wyeliminowanie powielania informacji, ujednolicenie platformy programowej urzędu, scentralizowanie przechowywania danych, bieżąca rejestracja i śledzenie spraw w sposób znaczący usprawniają procesy decyzyjne oraz obsługę interesantów, umożliwiają sprawne zarządzanie informacją i komunikowanie się urzędu o charakterze wewnętrznym i zewnętrznym.
Najistotniejszą zaletą tego systemu jest możliwość jego praktycznej weryfikacji w procesie decyzyjnym oraz wysoki poziom przydatności w procesach analityczno-koncepcyjnych. System podlega okresowym modyfikacjom w celu zwiększania efektywności zarządzania miastem i może być wciąż rozbudowywany o kolejne moduły. System ten przyjazny jest też dla mieszkańca, gdyż pozwala na elektroniczną komunikację z urzędem, udostępnia informacje o miejskich zasobach,. pPozwala sprawnie koordynować pracę wydziałów UM, jest przyjazny dla mieszkańca, gdyż usprawnia komunikację z urzędem i udostępnia wiele praktycznych informacji,, ogranicza też powielanie tych samych danych w wielu miejscach i w istotny sposób usprawnia proces podejmowanie podejmowania decyzji, a tym samym zmniejsza koszty zarządzania.

Pisaliśmy o tym również:
Zastosowanie Systemu Informacji Przestrzennej w zarządzaniu miastem (cz. 1)