Zmiany w przepisach ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych wprowadziła ustawa z 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości podpisana 13 lipca przez prezydenta. 

Ustawodawca uzasadnił, że zmiany w przepisach są konieczne, bo dotychczasowy stan prawny umożliwiał ustanawianie stref czystego transportu wyłącznie w oparciu o system oznaczania pojazdów nalepkami. Oznaczało to, że pojazd uprawniony do wjazdu do stref czystego transportu np. w różnych gminach może mieć wiele nalepek, co będzie istotnym utrudnieniem dla kierujących, którzy będą musieli kupić w każdej gminie, przez którą przejeżdżają, inną nalepkę. Co więcej, może to zagrażać bezpieczeństwu ruchu drogowego - ograniczając widoczność w lewym dolnym rogu przedniej szyby pojazdu.

Ministerstwo Cyfryzacji uzasadniło, że zmiana przepisów w tym zakresie jest o tyle pilna, że niektóre samorządy już wyznaczyły terminy wprowadzenia stref czystego transportu, np. w Warszawie ma ona obowiązywać od lipca 2024 r, zaś Krakowie od lipca 2026 r.

Czytaj w LEX: Samochód a środowisko na tle rozważań prawników czeskich i rozwiązań przyjętych w Polsce >

 

Wielość naklejek to trudność dla gminy i kierowców

Dlatego też, chcąc uchronić kierowców przed niedogodnościami, a samorządy przed kłopotliwym systemem wydawania nalepek, który nie pozwoli nawet w przyszłości na automatyzację tego procesu w ramach w noweli wskazano, że to gminy  będę decydowały o sposobie prowadzenia kontroli w oparciu o system „nalepkowy” lub za pomocą systemów automatycznego czytania tablic – w oparciu o dane pobierane z centralnej ewidencji pojazdów. Aby umożliwić gminie prowadzenie kontroli zakazu wjazdu do strefy czystego transportu z wykorzystaniem technologii automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych, minister właściwy do spraw informatyzacji, po podaniu numeru rejestracyjnego, udostępni dane z Centralnej Ewidencji Pojazdów m.in.

  • o normie EURO,
  • rodzaju paliwa,
  • roku produkcji pojazdu, w tym w formie usługi sieciowej.

Właściciel pojazdu lub użytkownik nie będzie musiał dodatkowo przedstawiać dowodu rejestracyjnego i dokumentować powyższych danych, jeżeli znajdują się one w Centralnej Ewidencji Pojazdów, co poprawi komfort obywatela.

Czytaj też: Zrównoważony transport w kontekście zarządzania metropoliami >

Strefę czystego transportu może ustanowić każda gmina

Strefa czystego transportu to obszar, po którym swobodnie poruszać się mogą tylko pojazdy spełniające określone normy, co redukuje zanieczyszczenie powietrza. Tworzenie w miastach stref czystego transportu umożliwia uchwalona w grudnia 2021 r. nowelizacja ustawy o elektromobilności. Przewiduje ona m.in. możliwość ustanawiania stref czystego transportu we wszystkich gminach, niezależnie od liczby mieszkańców. Przeczytaj także: Każda gmina, niezależnie od liczby mieszkańców, będzie mogła stworzyć strefę czystego transportu.

Czytaj też: Infrastruktura ładowania jako kluczowy element rozwoju elektromobilności >>

Wzór nalepki dla pojazdów uprawnionych do wjazdu do strefy czystego transportu określa rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska 31 marca 2022 r. Na zielonej nalepce umieszcza się rok produkcji pojazdu oraz rodzaj paliwa. Zgodnie z rozporządzeniem, nalepkę umieszcza się w lewym dolnym rogu przedniej szyby pojazdu. Sposób wydawania naklejek określi rada gminy w uchwale, w której ustanowi strefę.