Czy potrzebna jest w tym wypadku opinia czy zgoda właściwego miejscowo kuratora oświaty?

Odpowiedź

Zasady organizowania i prowadzenia punktów przedszkolnych regulują przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 sierpnia 2010 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz. U. Nr 161, poz. 1080 z późn. zm.) – dalej r.i.f.w.p. W świetle przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) - dalej u.s.o., punkt przedszkolny nie wchodzi w skład struktury organizacyjnej (klas) szkoły podstawowej. Szkoła podstawowa, w której utworzono punkt przedszkolny, stanowi specyficzną jednostkę noszącą w pewnym stopniu cechy zespołu. Punkt przedszkolny w szkole podstawowej zachowuje odrębności programowe, a kształcenie i wychowanie w nim jest zorganizowane odmiennie niż w oddziałach szkoły podstawowej, na zasadach odnoszących się do punktu przedszkolnego. W oparciu o przepisy r.i.f.w.p., punkty przedszkolne może zakładać samorząd gminny. Sieć publicznych przedszkoli prowadzonych przez gminę ustala rada gminy, decydując również o tym, czy sieć publicznych przedszkoli należy uzupełnić innymi publicznymi formami wychowania przedszkolnego - punktami przedszkolnymi.

Rada gminy, po przeanalizowaniu istniejącego stanu i przewidywanych potrzeb, chcąc uruchomić punkt przedszkolny musi podjąć uchwałę w sprawie uruchomienia punktu przedszkolnego, a jej wykonanie powierzyć wójtowi, burmistrzowi w myśl art. 5c u.s.o. W przypadku tworzenia punktu przedszkolnego przez gminę nie wymagana jest opinia lub zgoda właściwego kuratora oświaty.

Organ prowadzący punkt przedszkolny odpowiada za jego prawidłowe funkcjonowanie. W załączniku do uchwały, rada gminy ustala organizację punktu przedszkolnego zgodnie z § 5 r.i.f.w.p. Pamiętać należy, iż nie tworzy się statutu punktu przedszkolnego.

Dlatego też w organizacji punktu przedszkolnego istotne jest określenie następujących kwestii:
- sprawowanie nadzoru pedagogicznego nad działalnością punktu,
- upoważnienie zlecania zastępowania nauczyciela zatrudnionego w punkcie w trakcie jego nieobecności,
- zatrudnianie i zwalnianie z pracy nauczycieli i osoby wspomagające w punkcie przedszkolnym oraz innych czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do nauczycieli prowadzących zajęcia w punkcie,
- zasady finansowana działalności punktu.

Punkty przedszkolne mogą być tworzone w budynkach funkcjonujących szkół lub przedszkoli oraz każdym innym obiekcie na terenie gminy, spełniającym wymagania określone przepisami r.i.f.w.p. Najczęściej gminy organizujące punkty przedszkolne w obiektach funkcjonujących szkół, podejmują decyzję, iż punktem przedszkolnym kieruje dyrektor szkoły, przy której utworzony jest punkt przedszkolny lub dyrektor szkoły zostaje upoważniony do pełnieniem nadzoru pedagogicznego i wykonywaniem czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do nauczycieli punktu przedszkolnego.