Jak czytamy w opinii UZP, zastosowanie "łagodniejszych" przepisów Prawa zamówień publicznych do poszczególnych części zamówienia stanowi uprawnienie zamawiającego, a nie jego obowiązek. Wobec tego, nawet jeżeli kilka zsumowanych części nie przekracza 20 proc. wartości zamówienia oraz w przypadku dostaw i usług poszczególne części nie przekraczają wyrażonej w złotych równowartości kwoty 80 000 euro, a w przypadku robót budowlanych równowartości kwoty 1 000 000 euro, zamawiający nie musi stosować art. 6a i dla każdej z części, która spełnia powyżej wskazane wymagania może przeprowadzić postępowanie zgodnie z regulacją ustawową przewidzianą dla wartości zamówienia (całkowitej sumy wszystkich części).

Jak podkreśla UZP, opisywany artykuł stanowi lex specialis w stosunku do art. 32 ust. 4 Prawa zamówień publicznych , a w konsekwencji pozwala zamawiającemu, w przypadku zamówienia udzielanego w częściach, na zastosowanie wobec danej części zamówienia przepisów właściwych dla jej wartości, a zatem elastyczniejszych procedur przewidzianych przepisami prawa krajowego w sytuacji, gdy wartość danej części zamówienia nie przekracza wskazanych w art. 6a kwot, pod warunkiem, że łączna wartość tych części wynosi nie więcej niż 20 proc. wartości zamówienia. Jeżeli zostaną spełnione warunki określone w art. 6a Prawa zamówień publicznych dopuszczalne jest udzielenie zamówienia na daną część z wyłączeniem zastosowania przepisów ustawy na podstawie art. 4 pkt 8 Prawa zamówień publicznych . W takiej sytuacji nie mamy jednak do czynienia z automatycznym odstąpieniem od stosowania Prawa zamówień publicznych , ponieważ zamawiający powinien mieć na względzie przepisy ogólne tej ustawy, a w szczególności art. 32 ust. 2 p.z.p., zgodnie z którym zamawiający nie może w celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy dzielić zamówienia na części lub zaniżać jego wartości. Sens normatywny tego przepisu sprowadza się do ustalenia, że zamawiający nie może dokonywać podziału zamówienia w taki sposób, aby na skutek ustalenia wartości dla każdej z wydzielonych części zamówienia doszło do nieuprawnionego wyłączenia stosowania przepisów Prawa zamówień publicznych . Zatem, nie jest zakazany sam podział jednego zamówienia na części, ale jest zakazany taki podział, który bez uzasadnionej przyczyny zmierza do uniknięcia stosowania przez zamawiającego przepisów Prawa zamówień publicznych .

Opinia prawna Urzędu Zamówień Publicznych w sprawie stosowania art. 6a ustawy - Prawo zamówień publicznych (nr LEX 42190).



Na podstawie: Informator UZP nr 1/2011, www.uzp.gov.pl, stan z dnia 20 stycznia 2011 r.

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. 2010 r. Nr 113, poz. 759 ze zm.)