Pytanie pochodzi z programu Prawo Oświatowe.
Odpowiedź
Wysokość subwencji uzależniona jest od rodzaju niepełnosprawności.
Uzasadnienie
Zasady przyznawania części oświatowej subwencji ogólnej określone zostały w przepisach rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 grudnia 2014 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2015. Wysokość subwencji uzależniona jest m.in. od typu i rodzaju szkoły, do której uczeń uczęszcza, a także od faktu posiadania przez ucznia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, wydanego przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Rozporządzenie określonym rodzajom niepełnosprawności przypisuje wagi o zróżnicowanej wartości – w zależności od rodzaju niepełnosprawności. Kluczowym czynnikiem wpływającym na wysokość subwencji jest wysokość standardu na 1 ucznia – który w 2015 r. wynosi: 5.258,6754.
Oznacza to, że wysokość subwencji na 1 ucznia będzie przedstawiać się np. w ten sposób:
1 uczeń x 5.258,6754 = 5.258,6754
Na przykład: 1 uczeń x waga P1(waga wynikająca z faktu, że szkoła podstawowa zlokalizowana jest na terenie wiejskim lub w miastach do 5 tys. mieszkańców) – 0,40 x 5.258,6754 = 2.103,47
Na przykład: uczeń ten jest upośledzony w stopniu lekkim (waga P4– 1,40) = 1 x 1,40 x 5.258,6754 = 7.362,14.
Kwoty wynikające z poszczególnych wag podlegają zsumowaniu. W podanym przykładzie będzie to więc kwota: 14.724,28. Kwota ta musi być dodatkowo przemnożona przez tzw. wskaźnik korygujący – który w pewnym stopniu wpływa na wysokość subwencji. Jest on różny dla różnych jednostek samorządu terytorialnego, a jego wysokość określona jest w tzw. metryczce podziału części oświatowej subwencji ogólnej.
Aby udzielić precyzyjnej odpowiedzi na pytanie, należałoby podać wszystkie szczegóły – tzn. gdzie zlokalizowana jest szkoła, jaki jest rodzaj niepełnosprawności ucznia i jaka jest wysokość wskaźnika korygującego.
Pytanie pochodzi z programu Prawo Oświatowe.