Minimalny poziom wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę jest określony w dwudziestu dwóch kategoriach zaszeregowania. Jak uzasadniało ministerstwo pracy w uzasadnieniu projektu, zmiany mają związek ze wzrostem określanej przez rząd płacy minimalnej, aktualnie 2800 zł, a od stycznia 2022 r. – 3010 zł. Resort zaznacza przy tym, że minimalny poziom wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników zatrudnionych na podstawie umowy nie jest tożsamy z minimalnym wynagrodzeniem za pracę.
- Minimalne wynagrodzenie za prace nie ma charakteru jedynie wynagrodzenia zasadniczego. Jest to łączne wynagrodzenie pracownika za nominalny czas pracy w danym miesiącu, a więc poza wynagrodzeniem zasadniczym obejmuje również inne składniki wynagrodzenia i świadczenia pracownicze zaliczone do wynagrodzeń osobowych, w tym m.in. premie i dodatki – wskazuje ministerstwo.
Resort przypomina też, że pracodawca samorządowy ma możliwość ustalenia wynagrodzenia pracownikom w taki sposób, aby jego wysokość nie była niższa od obowiązującej wysokości płacy minimalnej.
W ocenie ministerstwa zmiana przepisów rozporządzenia nie przyniesie skutków finansowych dla samorządów. Ministerstwo wskazuje, że pracodawcy od 1 stycznia 2021 r. zobowiązani byli do ustalenia pracownikom wynagrodzeń co najmniej w wysokości 2 800 zł, tj. kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę. Proponowane kwoty minimalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę określone są poniżej kwoty 2 800 zł (kat. I-XIX).
Ministerstwo uzasadnia, że wprowadzenie podwyższonych kwot minimalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego może spowodować jedynie zmianę struktury wynagrodzenia, jeżeli pracodawca ustali wynagrodzenia na dotychczasowym poziomie; ewentualne zmiany wynagrodzeń nastąpią w ramach środków posiadanych przez jednostki.
Sejm uznał część poprawek Senatu do ustawy o wyższych wynagrodzeniach prezydenta i samorządowców>>
Nowela wprowadza nowe kwoty w kategoriach zaszeregowania dla pracowników samorządowych
I - 2000 zł
II - 2020 zł
III - 2040 zł
IV - 2070 zł
V - 2100 zł
VI - 2130 zł
VII - 2160 zł
VIII - 2190 zł
IX - 2220 zł
X - 2250 zł
XI - 2280 zł
XII - 2310 zł
XIII - 2340 zł
XIV - 2370 zł
XV - 2400 zł
XVI - 2440 zł
XVII - 2500 zł
XVIII - 2600 zł
XIX - 2700 zł
XX - 2900 zł
XXI - 3100 zł
XXII - 3300 zł
Intendent łatwej uzyska awans
Znowelizowane rozporządzenie przenosi też stanowisko starszy intendent z grupy stanowisk urzędniczych do grupy stanowisk pomocniczych i obsługi w celu umożliwienia przeprowadzania awansu wewnętrznego ze stanowiska intendent. Intendent zachowa dotychczasową VI minimalną kategorią zaszeregowania oraz dotychczasowymi minimalnymi wymaganiami w zakresie wykształcenia i stażu pracy, tj. wykształcenie wyższe bez stażu pracy lub wykształcenie średnie i 2 lata stażu pracy.
Nowela przywraca dla stanowiska palacz c.o. możliwość posiadania wykształcenia podstawowego. Uzupełnia również katalog stanowisk w grupie „stanowiska pomocnicze i obsługi” o stanowiska kierowca-operator maszyn specjalnych oraz kierowca ciągnika (obecnie stanowiska te określone są jedynie dla samorządowych jednostek organizacyjnych).
Znowelizowane rozporządzenie przeredagowuje też przepisy tak aby nie było wątpliwości, że jest stanowisko ‘sprzątaczka” i nie jest ono stanowiskiem starsza sprzątaczka. Taka wątpliwość powstała w wyniku połączenia w obowiązującym rozporządzeniu stanowisk występujących poprzednio w dwóch liczbach porządkowych.