Kryteria selekcji
Znowelizowana ustawa wprowadziła nowe pojęcie „kryteria selekcji”. Kryteria selekcji stosuje się tylko w postępowaniach dwuetapowych (przetarg ograniczony, negocjacje z ogłoszeniem, dialog konkurencyjny i partnerstwo innowacyjne).
W postępowaniach tych każdy wykonawca musi spełnić warunki udziału w postępowaniu, ale żeby zostać zaproszonym do składania ofert, wykonawca musi zakwalifikować się na tzw. krótką listę. Zamawiający z góry wskazuje, ilu wykonawców znajdzie się na krótkiej liście, aczkolwiek nie może być to liczba mniejsza niż 5 w przypadku przetargu ograniczonego oraz 3 w przypadku pozostałych postepowań dwuetapowych.
Moment przekazania zobowiązania podmiotu trzeciego >>>
Nie każdy zainteresowany wykonawca będzie mógł zatem złożyć ofertę. Kryteria selekcji służą wyłonieniu wykonawców, którzy znajdą się na krótkiej liście w przypadku, gdy warunki udziału w postępowaniu spełni więcej wykonawców niż limit określony przez zamawiającego.
Na czym polega problem?
Przepisy znowelizowanej ustawy nie były spójne odnośnie możliwości powoływania się na potencjał podmiotów trzecich w ramach wykazywania spełniania kryteriów selekcji.
Przepis art. 22a ust. 1 p.z.p. regulujący możliwość polegania na zdolnościach innych podmiotów wskazywał wyraźnie, że wykonawca może powoływać się na taki potencjał w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu (nie wymieniając kryteriów selekcji).
Z kolei jednak przepisy dotyczące dokumentów składanych przez wykonawcę uwzględniały taką możliwość. I tak art. 25a ust. 3 p.z.p. wskazywał, że wykonawca, który powołuje się na zasoby innych podmiotów, winien przedstawić dokumenty w celu wykazania spełniania przez nie warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji, podobnie odwołanie do kryteriów selekcji umieszczono w art. 36b ust. 2 p.z.p.
Nowelizacja PZP zmienia zasady udziału podmiotów trzecich w realizacji zamówienia >>>
W rezultacie nie było jasne, czy wykonawcy mogą się powoływać na zdolności podmiotów trzecich w ramach kwalifikacji na krótką listę.
Istotna zmiana
Od 14 grudnia br. wyżej opisane wątpliwości znikają wraz z wejściem w życie nowej ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi. Ustawa ta zawiera dwa przepisy wprowadzające zmiany w p.z.p., które w większości mają na celu uzgodnienie treści p.z.p. i nowej ustawy o koncesjach, jednak pomiędzy nimi ukryta jest także ważna zmiana, która ma na celu wyeliminowanie wyżej opisanej wątpliwości (i która z ustawą o koncesjach ma niewiele wspólnego).
Przepis art. 62 pkt 5 ustawy o koncesjach stanowi, że w art. 25a ust. 3 p.z.p. we wprowadzeniu do wyliczenia oraz w art. 36b w ust. 2 p.z.p. skreśla się wyrazy "lub kryteriów selekcji".
Zmiana ta, choć od strony redakcyjnej niepozorna, jest bardzo istotna i oznacza, że od 14 grudnia br. wykonawcy mogą powoływać się na zdolności innych podmiotów w postępowaniach dwuetapowych tylko dla wykazania spełnienia warunków udziału w postępowaniu. Nie mogą na takie zdolności powoływać się dla spełnienia kryteriów selekcji, a zatem dla zwiększenia szans na znalezienie się na krótkiej liście.
Warto zauważyć, że ustawa o koncesjach nie zawiera żadnych przepisów przejściowych odnoszących się do trwających postępowań o udzielenie zamówień publicznych. Nie reguluje zatem wprost kwestii, czy omawiana zmiana ma zastosowanie dopiero do postępowań wszczętych po dacie wejścia w życie tej zmiany, a do postępowań wszczętych wcześniej mają zastosowanie przepisy dotychczasowe.
Autorem powyższego artykułu jest mec. Tomasz Zalewski z kancelarii Wierzbowski Eversheds. Tekst pochodzi z bloga tematycznego EuroZamówienia.
Dowiedz się więcej z książki | |
Zamówienia publiczne. Orzecznictwo sądów okręgowych w latach 2010-2015 z komentarzem
|