Według definicji zawartej w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o sporcie kwalifikowanym (Dz. U. Nr 155, poz. 1298, ze zm., dalej: u.s.k.) sport kwalifikowany jest formą aktywności człowieka związaną z uczestnictwem we współzawodnictwie sportowym, organizowanym lub prowadzonym w określonej dyscyplinie sportu przez polski związek sportowy lub podmioty działające z jego upoważnienia. Organy administracji publicznej, w tym także jednostki samorządu terytorialnego, mogą wspierać rozwój sportu kwalifikowanego, w tym również przez pomoc finansową (art. 2 ust. 2 u.s.k.). W art. 2 ust. 3 u.s.k. znajduje się upoważnienie dla organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego do określenia, w drodze uchwały, warunków i trybu wspierania, w tym finansowego, rozwoju sportu kwalifikowanego.
Sformułowanie przepisów art. 2 ust. 2 i 3 wydaje się być błędne. W pierwszym z nich ustawodawca wskazuje na jedynie możliwość, a nie obowiązek, wspierania rozwoju sportu kwalifikowanego przez jednostki samorządu terytorialnego. Z kolei w drugim ze wskazanych przepisów brzmienie upoważnienia wskazuje na obowiązkowe („określi”), a nie fakultatywne („może określić”) wydanie uchwały ustalającej warunki i tryb wspierania rozwoju sportu kwalifikowanego.
Zakres regulacji przekazanej do określenia przez jednostki samorządu terytorialnego został wyznaczony przez ustawodawcę jako warunki i tryb wspierania rozwoju sportu kwalifikowanego. Przez warunki należy rozumieć przesłanki, które musi spełnić klub sportowy, aby móc otrzymać pomoc ze strony samorządu. Określenie trybu wymaga ustanowienia procedury przyznawania wsparcia. Ustawodawca nie określił również formy wsparcia, a wskazał jedynie, że dopuszczalne jest wsparcie finansowe. Uchwała winna zatem określić na jakie formy wsparcia, takie jak organizacyjne czy rzeczowe, mogą liczyć kluby sportowe (por. uchwała Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi z dnia 24 kwietnia 2008 r., sygn. 12/62/08, OwSS 2008/3/83, LEX Nr 417327).
Uchwała powinna spełniać również wymogi stawiane przez ustawę o finansach publicznych, w szczególności w zakresie prawa równego dostępu wszystkich podmiotów do realizacji zadań finansowanych ze środków publicznych oraz do reguł proceduralnych udzielania dotacji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego (tak A. Ostrowska, Finanse Komunalne z 2008 r., Nr 7-8, s. 87, Problemy z dotowaniem sportu kwalifikowanego z budżetu samorządu terytorialnego. LEX Nr 90182/4).
Sport kwalifikowany pozostaje poza zakresem zadań wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego (z wyjątkiem możliwości przyznawania stypendiów, wyróżnień i nagród – art. 35 i 37 u.s.k.), zatem udzielenie wsparcia na rozwój sportu kwalifikowanego nie jest zadaniem samorządu (uchwała Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi z dnia 27 kwietnia 2009 r., sygn. 9/39/09, OwSS 2009/3/71, LEX Nr 512737).