Jeden z mieszkańców zwrócił się do starosty o podjęcie działań prowadzących do uchwalenia nowej wysokości składek na rzecz spółki wodnej. Wniosek swój uzasadnił niezgodnością dotychczasowej uchwały z Prawem wodnym.
Starosta odmówił wszczęcia postępowania. W uzasadnieniu wskazał na treść art. 61 "a" K.p.a. oraz stwierdził, że uchwalanie wysokości składek i innych świadczeń na rzecz spółki wodnej należy do walnego zgromadzenia spółki.
Mieszkaniec złożył skargę do sądu administracyjnego. Zarzucił organom wieloletnie ignorowanie jego żądań prawidłowego ustalenia wysokości składki członkowskiej na rzecz spółki wodnej, uwzględniającego rodzaj urządzeń wodnych melioracyjnych.
WSA uznał skargę za niezasadną.
Sąd przypomniał, iż starosta nie ma żadnych merytorycznych kompetencji do ustalenia wysokości składki uiszczanej przez członków spółki wodnej na jej rzecz.
Wprawdzie sprawuje z mocy art. 178 ustawy z dnia 18 lipca 2011 r. Prawo wodne (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r., poz. 469 z późn. zm.) nadzór i kontrolę nad działalnością spółek wodnych, ale w ramach tego nadzoru mieści się wyłącznie ocena uchwał organów spółki wodnej.
Więcje informacji i narzędzi znajdziesz w programie LEX Samorząd Terytorialny Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów |
Stosunek członkostwa w spółce wodnej posiada, pomimo nadzoru i kontroli starosty, charakter cywilnoprawny a skutkiem przyjęcia cywilnoprawnego charakteru spółki wodnej jest przyjęcie, że składka członkowska ma charakter świadczenia cywilnoprawnego.
Ustalenie i ściąganie składek i świadczeń należnych spółce wodnej od jej członków, nie wiąże się z prawnopubliczną działalnością spółki – podkreślił sąd.
Na podsatwie:
Wyrok WSA w Białymstoku z 8 grudnia 2015 r., sygn. akt II SA/Bk 640/15, nieprawomocny