Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.

Jeden z mieszkańców wniósł skargę na uchwałę sejmiku wojewódzkiego dotyczącą podziału województwa na okręgi wyborcze.

WSA odrzucił skargę, uznał bowiem, iż sprawa nie należy do jego właściwości.

Sąd wyjaśnił, iż co do zasady, działalność uchwałodawcza organów jednostek samorządu terytorialnego związana z działalnością publiczną, poddana jest kontroli sądów administracyjnych.

Jednak właściwość rzeczową sądów administracyjnych mogą wyłączać inne ustawy.

Jednym z takich aktów jest ustawa z dnia z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks Wyborczy (Dz. U. Nr 21, poz. 112 ze zm.).

Ordynacja wyborcza zawiera kompleksowe uregulowanie problematyki wyborów samorządowych, między innymi określa zasady podziału województwa na okręgi wyborcze, ich granice i numery, zasady zmian tych granic oraz tryb i organy właściwe. Z ustawy wynika, iż na ustalenia rady powiatu dotyczące okręgów wyborczych zainteresowanej radzie gminy, a także wyborcom w liczbie co najmniej 15, przysługuje prawo wniesienia skargi do komisarza wyborczego.

Zatem ustawa wyczerpująco reguluje również procedurę wnoszenia skarg w sprawach obwodów głosowania, a przekazując kompetencję do ich rozpatrywania komisarzowi wyborczemu, a następnie Państwowej Komisji Wyborczej, wyłącza właściwość rzeczową sądów administracyjnych – wyjaśnił WSA.

 

Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.



Na podstawie:
Postanowienie WSA w Bydgoszczy z 24 listopada 2014 r., sygn. akt II SA/Bd 1199/14, nieprawomocne