Wschodni odcinek DTŚ między Katowicami a Jaworznem przewidziano do finansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, którego środki będą rozdzielane w procedurze konkursowej. Według wcześniejszych założeń, połączenie kończące się węzłem z trasą S1 w sosnowieckiej dzielnicy Jęzor (jedno z dwóch obecnie planowanych) miałoby kosztować ok. 300 mln zł.
Byłaby to realizacja części planów związanych z przedłużeniem Drogowej Trasy Średnicowej (łączącej obecnie Gliwice, Zabrze, Rudę Śląską, Świętochłowice, Chorzów i Katowice) w kierunku wschodnim. Zgodnie z porozumieniem Mysłowic, Sosnowca i Jaworzna z 2013 r. samorząd tego ostatniego miasta koordynuje przygotowania do budowy dwóch odnóg „średnicówki” na ich terenie.
Nieco szybciej idą dotąd prace nad południową odnogą – w stronę granic Jaworzna. Jeszcze w styczniu br. władze tego miasta zapowiadały, że przetarg na jej projekt budowlany mógłby ruszyć w lutym. W środę Tomasz Tosza z jaworznickiego magistratu przekazał PAP, że wniosek ws. ogłoszenia przetargu jest już w tamtejszym biurze zamówień publicznych i potrzeba na to jeszcze kilku dni.
„Potrzebowaliśmy porozumienia z Katowicami. Zawarliśmy je” - przypomniał Tosza wskazując na porozumienie ws. wspólnego wykonania decyzji środowiskowej dotyczącej realizacji wschodniego odcinka DTŚ, w ramach którego Mysłowice, Sosnowiec i Jaworzno będą współpracowały z Katowicami.
Katowice w kontekście obecnych środków unijnych, które mają pomóc budowę DTŚ na wschód, są zainteresowane przebudową i rozbudową obecnego końcowego odcinka trasy w rejonie węzłów z katowickimi ul. Dudy Gracza i Murckowską. Potem „średnicówka” ma pobiec istniejącą dwujezdniową, dwupasmową, bezkolizyjną ul. Bagienną (droga krajowa nr 79) do węzła z ul. Lwowską w katowickiej dzielnicy Szopienice.
Dalej należy zbudować połączenie do planowanego węzła Janów w Mysłowicach, w rejonie którego zaczynają się odcinki projektowane przez trzy współpracujące miasta. W piątek ich przedstawiciele mają rozmawiać o projekcie tego połączenia z urzędem marszałkowskim, który koordynuje regionalne środki unijne oraz był inwestorem części istniejących odcinków trasy.
W dotychczasowych przygotowaniach do budowy południowej odnogi wschodniego odcinka DTŚ powstały m.in. studium transportowe i dokumentacja środowiskowa. Tzw. obszarowe studium transportowe wykazało m.in., że nowa droga jest potrzebna ze względu na układ drogowy w Mysłowicach, przez których centrum codziennie przetacza się kilkanaście tys. samochodów.
Odcinek ten powiedzie od mysłowickiego węzła Janów w kierunku tamtejszej ul. Obrzeżnej Zachodniej, a potem wzdłuż linii kolejowej w stronę ul. Oświęcimskiej i istniejącego węzła Jęzor przy trasie S1. W jego rejonie powstanie m.in. jeszcze jedno rondo – z niewielkim tunelem dla kierunku od Warszawy w stronę Katowic. Zgodnie z analizami trasa od Obrzeżnej Zachodniej do węzła Jęzor ma być jak inne odcinki bezkolizyjna; przy czym wystarczy, aby była jednojezdniowa.
Odnoga północna, przez Sosnowiec, miałaby być finansowana w ramach Kontraktu Terytorialnego. Wiodąc od węzła Janów przez południowe dzielnice Sosnowca kończyłaby się innym węzłem z trasą S1 – nieco dalej na północ, na wysokości sosnowieckiego osiedla Bór.
Obecnie kończą się odbiory ostatniego budowanego w ostatnich latach zachodniego odcinka DTŚ – w śródmieściu Gliwic. Po jego planowanym na noc z 20 na 21 marca otwarciu „średnicówka” połączy drogę nr 88 w Gliwicach przez m.in. węzeł z autostradą A1 między Gliwicami i Zabrzem, centra albo okolice centrów kilku śląskich miast, z węzłem dróg nr 79 i S86 w Katowicach.(PAP)