Odpowiedź eksperta pochodzi z programu LEX Zamówienia Publiczne.
Każda umowa może zostać zakończona na wiele różnych sposobów. Zasadniczo umowy można podzielić na takie zawarte na czas określony i czas nieokreślony. Umowy o zamówienie publiczne są z reguły zawierane na czas określony, co wynika z treści art. 142 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907) dalej p.z.p.
Umowy zawarte na czas określony wygasają z upływem czasu, na które zostały zawarte i to jest moment ich zakończenia. Umowa może zostać także zakończona poprzez jej wypowiedzenie. Umowa wygasa (kończy się) z chwilą upływu terminu wypowiedzenia. Umowy często także przewidują możliwość ich rozwiązania bez zachowania okresu wypowiedzenia w określonych przypadkach. W przypadku skorzystania przez stronę z tego uprawnienia rozwiązanie (zakończenie) umowy następuje z chwilą, w której oświadczenie o rozwiązaniu umowy dotarło do drugiej strony umowy. Każde oświadczenie woli, które ma być złożone innej osobie uznaje się bowiem za złożone z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła zapoznać się z jego treścią (art. 61 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny).
Inną kwestią jest realizacja umowy. Umowę można uznać za zrealizowaną, gdy obie strony wykonały wynikające z niej obowiązki. Niekiedy wykonawca poza zrealizowaniem zamówienia udziela zamawiającemu gwarancji na określony element zamówienia. W takim wypadku realizacja świadczenia następuje najczęściej z chwilą podpisania bezusterkowego protokołu odbioru. W tym też momencie rozpocznie się bieg gwarancji, która wygaśnie z upływem okresu, na który została udzielona. Wydaje się, że w przypadku, gdy wykonawca udzielił gwarancji to całą umowę można uznać za w pełni zrealizowaną dopiero z upływem okresu gwarancji.