Outsourcing, czyli zlecanie innym podmiotom wykonywania funkcji, które do tej pory były realizowane przez pracowników przedsiębiorstwa, staje się coraz popularniejszą praktyką na uczelniach wyższych. Do usług sprzątania zatrudnia się zewnętrzne firmy, rezygnując z zatrudniania bezpośrednio podległych pracowników. Przykładem uczelni, gdzie zastosowano outsourcing był Uniwersytet Opolski.
Outsourcing był wprowadzany w tej jednostce stopniowo, wraz z przechodzeniem dotychczasowych pracowników na emerytury bądź pobieraniem przez nich świadczeń przedemerytalnych. Systematycznie wprowadzano pracowników innych firm. Dzięki temu uczelnia miała zminimalizować koszty utrzymania czystości.
Po siedmiu latach testowania współpracy z podmiotami zewnętrznymi w zakresie usług sprzątania, Uniwersytet Opolski zdecydował się zrezygnować z takiego rozwiązania i z powrotem zatrudnić własnych pracowników. Powodem takiej decyzji była niezadowalająca jakość usług. Pracownicy firm zewnętrznych, aby obniżyć koszty, byli najczęściej zatrudniani na podstawie umów cywilnoprawnych, co przekładało się na niski poziom motywacji i efekty pracy, z czego uczelnia była niezadowolona. Z kolei jakość usług na wydziale, w którym pracownicy byli zatrudnieni na podstawie umowy o pracę, nie wzbudzała zastrzeżeń.
Źródło: www.monitoringzzp.pl