Prezydent Kielc wskazał, że ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zawiera zamknięty katalog umożliwiający zwolnienie z opłaty. Zatem przebywanie w danej nieruchomości uchodźców z Ukrainy nie stanowi przesłanki przejęcia przez radę gminy uchwały śmieciowej. Ponadto „specustawa ukraińska” nie przewiduje szczegółowych rozwiązań dotyczących gospodarowania odpadami komunalnymi.
Problem śmieciowy wielu miast
Prezydent zwrócił się do Regionalnej Izby Obrachunkowej z pytaniem o możliwość uznania ważnego interesu podatnika (art.67a par 1 pkt 3 Ordynacji podatkowej) przy rozpatrywaniu wniosku o umorzenie zaległości z tytułu opłat komunalnych właścicielom nieruchomości, którzy zaoferowali obywatelom Ukrainy nocleg i wyżywienie. Prezydent chciał też wiedzieć, czy możliwe jest takie umorzenie bez analizy sytuacji finansowej składającego wniosek. A jeśli nie, to czy obywateli Ukrainy należy traktować jako osoby pozostające z wnioskodawcą i jego rodziną we wspólnym gospodarstwie domowym?
Przeczytaj także: Dwa miliony nowych mieszkańców to więcej śmieci - kto za nie zapłaci?
Podstawą umorzenia może być ważny interes podatnika
W ocenie RIO, organ podatkowy może w części umorzyć zaległą opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicielom nieruchomości zamieszkałych, którzy udzielili pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, w szczególności kobietom z dziećmi. Jako podstawę prawną takiego zwolnienia może być art. 67a § 1 pkt 3 ordynacji podatkowej, przy uwzględnieniu ważnego interesu publicznego, rozumianego jako respektowanie wartości wspólnych dla danej społeczności lokalnej, takich jak: sprawiedliwość oraz bezpieczeństwo.
Według izby, nie może budzić wątpliwości, że dobro rodziny, a w szczególności dobro dzieci, leży w interesie publicznym, rozumianym jako wartości ogólnospołeczne, do których odsyła przesłanka interesu publicznego.
RIO w Kielcach podkreśliło, że ważny interes publiczny należy odnosić do indywidualnej sytuacji podatnika, uwzględniając jednak oceny pozaprawne przy rozpatrywaniu wniosku o umorzenie. Ocena, czy przesłanki umorzenia istnieją w konkretnej sprawie, może być dokonana po wszechstronnym i wnikliwym rozważeniu całokształtu materiału dowodowego (art. 191 o.p.), a poprzedzać ją powinno wyczerpujące zebranie całego materiału dowodowego (art. 187 par. 1 o.p.) oraz dokładne wyjaśnienie okoliczności faktycznych (art. 122 o.p.). Ocena ta musi odnosić się do aktualnej sytuacji wnioskodawcy, tj. sytuacji istniejącej w dniu wydania decyzji.
RIO zaznaczyło, że mając jednakże na względzie zasadę prowadzenia postępowania podatkowego w sposób budzący zaufanie do organów podatkowych, zasadę szybkości i prostoty postępowania podatkowego oraz niezwłoczność załatwiania spraw, które mogą być rozpatrzone na podstawie faktów powszechnie znanych i dowodów znanych z urzędu organowi prowadzącemu postępowanie możliwym jest w przedmiotowej sprawie wydanie decyzji umorzeniowych bez analizy sytuacji finansowej składającego wniosek.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.