Pełna treść artykułu dostępna jest w Serwisie Budowlanym>>>

Wstęp

Prawna regulacja trybu uchwalania uchwały reklamowej nawiązuje do procedur uchwalania dwóch pozostałych gminnych aktów planowania przestrzennego: studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy (dalej jako studium) oraz miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (dalej jako plan miejscowy), aczkolwiek – w zamierzeniu ustawodawcy – tryb ten jest mniej skomplikowany i – co za tym idzie – mniej czasochłonny i mniej kosztowny niż dwa pozostałe. Niektóre rozwiązania prawne budzą jednak wątpliwości.

Etap I – uchwała o przygotowaniu przez wójta projektu uchwały reklamowej (uchwała intencyjna)

Pierwszym formalnym etapem uchwalania uchwały reklamowej jest podjęcie przez radę gminy tzw. uchwały intencyjnej, tzn. uchwały zobowiązującej wójta do przygotowania projektu uchwały reklamowej. Uchwała intencyjna nie jest aktem prawa miejscowego, ale jest niezbędna dla wszczęcia procedury uchwalenia uchwały reklamowej. Jeżeli chodzi o przedmiot uchwały intencyjnej, to – ogólnie rzecz ujmując – wyraża ona zamiar gminy uregulowania kwestii ładu przestrzennego obejmującego nośniki reklamy, obiekty małej architektury oraz ogrodzenia w drodze aktu powszechnie obowiązującego prawa. Skoro treść tej uchwały sprowadza się do zobowiązania wójta do przygotowania projektu uchwały reklamowej, to jej ustalenia nie oddziałują na prawa i obowiązki jednostek. Rada gminy nie powinna w uchwale intencyjnej określać nawet ogólnych, podstawowych założeń uchwały finalnej. Rodziłoby to bowiem ryzyko naruszenia właściwości organów gminy przy sporządzaniu uchwały, co skutkowałoby stwierdzeniem jej nieważności.