Rada miejska podjęła uchwałę w sprawie określenia trybu powoływania członków oraz organizacji i trybu działania rady działalności pożytku publicznego. Rada zdecydowała, że uchwała wchodzi w życie z dniem jej podjęcia.
Wojewoda stwierdził jej nieważność. Organ nadzoru stanął na stanowisku, że sporna uchwała, ze względu na generalny i abstrakcyjny charakter regulacji w niej zawartych, stanowi akt prawa miejscowego.
WSA rozpatrując skargę przypomniał, iż akty prawa miejscowego są prawem dla wszystkich, którzy znajdą się w przewidzianej przez nie sytuacji. W praktyce oznacza to, że adresatami aktów prawa miejscowego są osoby będące mieszkańcami danej jednostki samorządu terytorialnego bądź tylko przebywające na terenie jej działania. Akty prawa miejscowego nie muszą zawsze dotyczyć wszystkich mieszkańców jednostki terytorialnej. Wystarczające będzie, gdy zawarte w takim akcie normy o charakterze abstrakcyjno-generalnym będą skierowane do nieograniczonego kręgu adresatów. WSA uznał, iż dla kwalifikacji danego aktu jako aktu prawa miejscowego znaczenie decydujące ma charakter norm prawnych i kształtowanie przez te normy sytuacji prawnej adresatów.
Oceniając uchwałę rady miejskiej WSA uznał, o generalności przepisów uchwały świadczy fakt, iż będzie się na nie mógł powołać każdy podmiot uprawniony do zgłaszania kandydatów do rady działalności pożytku publicznego. O abstrakcyjności decyduje natomiast to, iż uchwała nie dotyczy jednorazowej sytuacji powołania członków rady, ale przewiduje możliwość uzupełnienia wakatu w jej składzie w przypadku rezygnacji, śmierci lub odwołania członka rady. Ponadto, jak podkreślił organ nadzoru, kwestionowana uchwała zawiera normy prawne przyznające określonym podmiotom uprawnienia od zgłaszania kandydatur na przedstawiciela rady pożytku. Na podstawie powyższych okoliczności Wojewoda P. uznał, że skoro kwestionowana uchwała posiada cechy aktu prawa miejscowego i została wydana na podstawie generalnego upoważnienia zawartego w art. 41 g ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie , to warunkiem wejścia jej w życie było jej ogłoszenie w dzienniku urzędowym województwa. Brak takiego ogłoszenia należy zakwalifikować jako istotne naruszenie prawa skutkujące stwierdzeniem nieważności całej uchwały
Na podstawie: Wyrok WSA w Białymstoku z 20 września 2011 r., sygn. akt II SA/Bk 522/11
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. 2010 r. Nr 234, poz. 1536 ze zm.)