Znowelizowane przepisy kodeksu wyborczego, wprowadzone w 2023 r. w celu zwiększenia frekwencji podczas wyborów, przewidują ułatwienia w dostępie do lokali wyborczych poprzez m.in.: bezpłatny transport do i z lokalu wyborczego dla wyborców niepełnosprawnych o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, a także wyborców, którzy najpóźniej w dniu głosowania kończą 60 lat. Nowelizacja wprowadziła też możliwość skorzystania przez uprawnionych wyborców z bezpłatnego gminnego przewozu pasażerskiego, w przypadku gdy na obszarze danej gminy nie funkcjonuje w dniu wyborów publiczny transport zbiorowy lub gdy najbliższy przystanek komunikacyjny jest oddalony o ponad 1,5 kilometra od lokalu wyborczego.

Zadania te, określone w art. 37e par 1 oraz art. 37f par 1 kodeksu wyborczego, są zadaniami z zakresu administracji rządowej zleconymi gminom, a środki przeznaczone na ich realizację zapewniają właściwi miejscowo wojewodowie.

Od czasu wejścia w życie tych przepis wojewodowie przekazywali samorządom środki na transport do i z lokali wyborczych w związku z przeprowadzeniem następujących wyborów: do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w październiku 2023 r., I i II tury wyborów samorządowych w kwietniu 2024 r. oraz wyborów do Parlamentu Europejskiego, które odbyły się w czerwcu 2024 r.

Grupa posłów chciała się dowiedzieć od ministra spraw wewnętrznych i administracji, jakie były koszty organizacji przewozów osób do lokali wyborczych. Jaka była liczba osób, które skorzystały z bezpłatnego środka transportu? W których województwach najwięcej wyborców skorzystało z bezpłatnego transportu do i z lokali wyborczych? I jaki wpływ na frekwencję wyborczą miało zapewnienie bezpłatnego transportu?

Przeczytaj także: Darmowe autobusy na wybory woziły głównie... powietrze

Tyle kosztował dowóz na wybory

MSWiA, odpowiadając na interpelację nr 6793, odniosło się jedynie do kwestii wydatków. Poinformowało, że:

  • w 2023 r. na  koszty dowozu na wybory do Sejmu i Senatu RP, wojewodowie na organizację transportu dla wyborców, wydatkowali środki w wysokości 8 131 514,65 zł.
  • W 2024 r. wydatki na dowóz do i z lokali wyborczych podczas
    • I i II tury wyborów samorządowych wyniosły 11 001 158,40 zł,
    • podczas wyborów do Parlamentu Europejskiego – 8 360 187,56 zł.

Łącznie, w 2024 r. na organizację transportu dla uprawnionych wyborców wydano 19 361 345,96 zł.

Ministerstwo zastrzega, że powyższe dane nie uwzględniają funduszy przekazanych w związku z przeprowadzaniem wyborów uzupełniających, z uwagi na znikomą wartość. Twierdzi też, że nie dysponuje danymi w zakresie liczby osób, które zostały objęte bezpłatnym transportem do i z lokali wyborczych. Ponadto, z uwagi na fakt, że projekt nowelizacji kodeksu wyborczego był przedłożeniem poselskim, ministerstwo nie uczestniczyło w procesie legislacyjnym. 

- W związku z powyższym nie prowadziło i nie prowadzi analiz, w tym socjologicznych, dotyczących wpływu nowych rozwiązań związanych z transportem do i z lokali wyborczych na wysokość frekwencji podczas poszczególnych rodzajów wyborów – poinformował wiceminister Tomasz Szymański

Zobacz w LEX: Rola gminy w organizacji wyborów do Sejmu i Senatu - teoria i praktyka >

Nowość
Wybory powszechne organów jednostek samorządu terytorialnego oraz referendum lokalne ebook
-10%
Nowość

Joanna Kielin-Maziarz, Ewa Olejniczak-Szałowska, Krzysztof Skotnicki

Sprawdź  

Cena promocyjna: 44.1 zł

|

Cena regularna: 49 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 36.75 zł