"Do przetargu na dostawę autobusów stanęły dwie firmy: Solaris Bus and Coach S.A. oraz Otobus Sp. z o.o. Mimo, że oferta Solarisa była nieco droższa, firma zaproponowała autobusy o lepszych paramentach technicznych i dlatego właśnie ją wybrano" - poinformowała w środę Aleksandra Iżycka, rzeczniczka prezydenta Torunia.
Solaris zadeklarował dostarczenie sześciu autobusów za niespełna 5,9 mln zł, a w przypadku zamówienia przez miasto ośmiu wozów cena wyniosłaby nieco ponad 7,85 mln zł. "Nowe pojazdy będą klimatyzowane, wyposażone w monitoring i przyjazne dla niepełnosprawnych" - dodała rzeczniczka.
W warunkach przetargu zaznaczono, że nowe wozy mają być klasy Maxi, zasilane olejem napędowym, wyposażone w automatyczną skrzynię biegów i silnik spełniający wymagania normy minimum EURO-5. Muszą być przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, mieć system cyfrowego monitoringu wizyjnego przedziału pasażerskiego i kabiny kierowcy, automat do sprzedaży biletów, klimatyzację oraz system detekcji i gaszenia pożaru komory silnika.
Także w środę toruński magistrat poinformował o otwarciu ofert złożonych w przetargu na dostawę dla miasta dwunastu nowych tramwajów. Termin otwarcia kopert zmieniano trzykrotnie w związku z pytaniami od wykonawców, odpowiedziami i koniecznością zachowania wymaganych terminów zgodnie z ustawą prawo zamówień publicznych.
"Do przetargu stanęły dwie firmy: Solaris z Bolechowa z proponowaną ceną ok. 91,1 mln zł i PESA Bydgoszcz z ceną 92,5 mln zł. Obie kwoty mieszczą się z środkach zarezerwowanych na ten cel, zatem teraz komisja przetargowa zweryfikuje oferty pod kątem formalno-prawnym i zgodności ze specyfikacją" - zaznaczyła Iżycka.
Pod uwagę brana będzie nie tylko cena, ale także rozwiązania techniczne, m.in. więcej punktów dostaną wagony z miejscami siedzącymi z poziomu podłogi, bez dodatkowych podestów. Pierwsze składy powinny dotrzeć do Torunia rok od daty zawarcia umowy z wykonawcą, a więc w trzecim kwartale 2014 r., a ostatni tramwaj do końca września 2015 r.
Sześć wagonów będzie trójczłonowych, o długości od 19 do 21 m i tyle samo pięcioczłonowych, o długości od 28 do 32 m. Nowe tramwaje będą miały nowoczesne, aerodynamiczne kształty, wkomponowane w sylwetkę okna i drzwi i kolorystykę bazującą na barwach Torunia.
Skład trójczłonowy ma mieścić 115, a pięcioczłonowy - 200 osób. Wagony będą wyciszone i klimatyzowane, znajdą się w nich także urządzenia automatycznego zliczania pasażerów z funkcją umożliwiającą rozróżnienie pasażerów wchodzących i wychodzących.