Regulacja dotyczy zapobiegania rozpowszechnianiu w internecie treści o charakterze terrorystycznym. Za ustawą głosowało 53 senatorów, przeciw było 26, a od głosu wstrzymał się jeden senator. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
Podczas środowej dyskusji w Senacie wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Czesław Mroczek podkreślił, że wdrażane przepisy mają dać narzędzie do zapewnienia bezpieczeństwa Polsce i jej obywatelom. Według niego nie są teoretyczne zdarzenia, lecz sytuacje, z którymi Polska i państwa UE mają do czynienia od miesięcy w związku z wojną hybrydową prowadzoną przez Rosję.
Przeczytaj także: MSWiA szykuje oręż przeciw treściom o charakterze terrorystycznym
Czym są "treści o charakterze terrorystycznym"
Uchwalona regulacja jest konsekwencją rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady sprawie zapobiegania rozpowszechnianiu w internecie treści o charakterze terrorystycznym. Zgodnie z założeniami noweli to szef ABW, a nie jak dotąd sąd, będzie decydował, które treści w internecie mają charakter terrorystyczny i na mocy jego decyzji treści takie byłyby usuwane z sieci.
Odnosząc się do katalogu treści o charakterze terrorystycznym, Czesław Mroczek zwrócił uwagę, że ustawa w tym zakresie odnosi się do wdrażanego prawa unijnego. Przykładem takich treści może być rekrutacja w internecie osób do wykonywania aktów sabotażu i dywersji m.in. na infrastrukturę krytyczną.
Za treści o charakterze terrorystycznym będą uznawane wszelkie materiały podżegające lub nakłaniające do popełniania przestępstw o charakterze terrorystycznym lub udzielające stosownego instruktażu, jak takie przestępstwo popełnić, np. jak wytworzyć lub zastosować materiały wybuchowe.
Czytaj w LEX: Pozbawianie obywatelstwa zagranicznych bojowników terrorystycznych jako metoda zwalczania terroryzmu >
Kompetencje szefa ABW
Zgodnie z nowymi przepisami szef ABW będzie organem odpowiedzialnym za wykonanie rozporządzenia w zakresie m.in.:
- wydawania nakazów zobowiązujących dostawców usług hostingowych do usunięcia treści o charakterze terrorystycznym lub uniemożliwienia dostępu do nich we wszystkich państwach członkowskich;
- weryfikowania nakazów usunięcia wydanych przez właściwe organy innych państw UE i stwierdzania ewentualnych naruszeń w tym zakresie; przedłużania okresu zachowania treści o charakterze terrorystycznym, które zostały usunięte lub do których dostęp został uniemożliwiony wskutek wydanego nakazu usunięcia;
- wydawania decyzji w sprawie dostawców usług hostingowych narażonych na treści o charakterze terrorystycznym oraz nadzoru nad wdrażaniem przez nich środków szczególnych;
- nakładania kar administracyjnych.
Realizacja zadań będzie następowała w drodze decyzji w toku jednoinstancyjnych postępowań. Dostawcom usług hostingowych i dostawcom treści, w stosunku do których ABW wydało nakaz usunięcia, będzie przysługiwało prawo do zaskarżania tych decyzji przed właściwym sądem administracyjnym. Prawo wniesienia skargi do sądu administracyjnego będzie przysługiwało dostawcy usług hostingowych również na decyzję o jego wskazaniu jako dostawcy usług hostingowych narażonego na treści o charakterze terrorystycznym.
Zgodnie z nowelą ABW ma wyznaczyć całodobowy punkt kontaktowy do rozpatrywania wniosków o wyjaśnienie i informacje zwrotne dotyczące nakazów wydanych przez Biuro. W regulacji znalazły się też kwestie związane z nakładaniem przez ABW kar finansowych za naruszenia wskazane w rozporządzeniu. (PAP)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.