Pytanie:
Czy starosta powinien wnikać w rodzaj i treść decyzji wydanej przez gminę? Gmina zamierza wydać decyzję o warunkach zabudowy, a nie decyzję celu publicznego, na budowę sceny wolnostojącej dla imprez plenerowych.
Odpowiedź:
Jeżeli organ administracji architektoniczno - budowlanej kwestionuje decyzję o warunkach zabudowy, nie może samodzielnie jej podważać, lecz ewentualnie zainicjować przed organem właściwym uruchomienie jednego z trybów nadzwyczajnej weryfikacji takiej decyzji ostatecznej.
Uzasadnienie:
Nie ulega zatem wątpliwości, że pomiędzy decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu a pozwoleniem na budowę występuje daleko idąca korelacja. Zresztą już na etapie procedowania w przedmiocie decyzji o warunkach zabudowy materializuje się powiązanie tych decyzji. Otóż, decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz decyzja o warunkach zabudowy wiąże organ wydający pozwolenie na budowę (art. 55 w związku z art. 64 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 647) – dalej u.p.z.p.).
Związanie organu wydającego pozwolenie na budowę decyzją o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oznacza, iż organ ten nie może kształtować warunków lokalizacji odmiennie od ustalonych w powyższej decyzji. Organ administracji architektoniczno – budowlanej jest także związany przedmiotowym zakresem rozstrzygnięcia. Zarówno na etapie procedowania w przedmiocie warunków, jak również pozwolenia na budowę, musi istnieć spójność przedmiotowa przyszłej inwestycji. Co szczególnie istotne, w sytuacji gdy organ administracji architektoniczno – budowlanej dostrzega wadliwość decyzji o warunkach zabudowy, nie może w ramach swoich kompetencji skorygować tej decyzji, nawet jeżeli naruszenie przepisów prawa materialnego lub procesowego jest oczywiste.
Organ ten powinien wówczas zainicjować przed organem właściwym ewentualne uruchomienie jednego z trybów nadzwyczajnych. Decyzja ostateczna może zostać uchylona lub zmieniona, można stwierdzić nieważność decyzji (właściwość samorządowego kolegium odwoławczego) lub wznowić postępowanie zakończone decyzją ostateczną. Wówczas postępowanie o pozwolenie na budowę należy zawiesić do czasu podjęcia stosownego rozstrzygnięcia w przedmiocie kontroli decyzji wz. Organ administracji architektoniczno - budowlanej nie powinien natomiast wydawać z tego powodu decyzji o odmowie pozwolenia na budowę.
Starosta nie może samodzielnie podważać decyzji o warunkach zabudowy
Jeżeli organ administracji architektoniczno - budowlanej kwestionuje decyzję o warunkach zabudowy, nie może samodzielnie jej podważać, lecz ewentualnie zainicjować przed organem właściwym uruchomienie jednego z trybów nadzwyczajnej weryfikacji takiej decyzji ostatecznej.