Pytanie:
Czy starosta może wydać decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej w trybie specustawy drogowej dla rozbudowy drogi gminnej, w ramach której przebudowany ma być też przejazd kolejowy (obszar zamknięty) w ciągu tej drogi?

Odpowiedź:
Starosta może wydać decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (zrid) przez którą należy rozumieć budowę i rozbudowę drogi. Przebudowa przejazdu kolejowego nie mieści się w tym pojęciu. Zadania w zakresie przebudowy przejazdu kolejowego wykonuje zarząd kolei.

Uzasadnienie:

Na gruncie przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych – dalej specustawa, decyzję zrid wydaje się dla inwestycji polegających budowie i rozbudowie dróg. Zatem przebudowa przejazdu kolejowego, nawet jeśli ma zostać wykonana "przy rozbudowie drogi" nie zawiera się w pojęciu inwestycji drogowej, o którym mowa w przepisach specustawy.

Specustawa dopuszcza pewne sytuacje w których możliwa jest ingerencja w linie kolejową związana z realizacją inwestycji drogowej. Przepis art. 11d ust. 1 pkt 8 lit. g specustawy stanowi, że wniosek o wydanie zrid zawiera w szczególności opinie właściwego zarządcy infrastruktury kolejowej - w odniesieniu do linii kolejowej. Opinie ta będzie wymagana gdy w liniach rozgraniczających projektowanej drogi znajdzie się linia kolejowa.

Ponadto w przypadku, gdy inwestycja drogowa wymaga przejścia przez tereny linii kolejowej, właściwy zarządca drogi jest uprawniony do nieodpłatnego zajęcia tego terenu na czas realizacji tej inwestycji – zob. art. 20a ust. 1 specustawy. Natomiast szczególnej relacji na styku droga publiczna – linia kolejowa dotyczy art. 28 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych – dalej u.d.p.

Budowa, przebudowa, remont, utrzymanie i ochrona skrzyżowań dróg z liniami kolejowymi w poziomie szyn, wraz z zaporami, urządzeniami sygnalizacyjnymi, znakami kolejowymi, jak również nawierzchnią drogową w obszarze między rogatkami, a w przypadku ich braku - w odległości 4 m od skrajnych szyn, należy do zarządu kolei – zob. art. 28 ust. 1 u.d.p. Wobec tego należy wskazać, że zadania związane z przebudową przejazdów kolejowych należą do zarządcy kolei, a nie do zarządcy dróg.