Odpady budowlane i rozbiórkowe to odpady powstałe podczas robót budowlanych (art. 3. ust. 1 pkt 6a ustawy o odpadach), czyli odpady powstałe w wyniku budowy, przebudowy, montażu, remontu czy rozbiórki obiektu budowlanego. Odpady budowlane i rozbiórkowe dzieli się na dwie kategorie: odpady wytwarzane w trakcie robót budowlanych przez podmioty gospodarcze (np. w trakcie budowy, dużego remontu, rozbiórki) oraz odpady wytwarzane w gospodarstwach domowych, które są zagospodarowywane w ramach systemów gminnych.

 

 

Mniej mixu budowlanego w instalacjach budowlanych

Nowelizacja ustawy o odpadach z 11 sierpnia 2021 nadal uwzględnia te dwie kategorie odpadów. Określa jednak, że odpady budowlane i rozbiórkowe będą zbierane selektywnie z podziałem na co najmniej sześć frakcji:

  • drewno,
  • metale,
  • szkło,
  • tworzywa sztuczne,
  • gips,
  • odpady mineralne, w tym beton, cegłę, płytki i materiały ceramiczne oraz kamienie.

Obowiązek ten nie będzie jednak dotyczył gospodarstw domowych i Punktów Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnej (PSZOK), oraz odpadów budowlanych i rozbiórkowych, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 66 ust. 5 ustawy o odpadach.

Nieprowadzenie selektywnego zbierania, odbierania i sortowania odpadów budowlanych i rozbiórkowych zagrożone ma być karą administracyjną od 1000 zł do 1 mln złotych.

Sprawdź w LEX: Czym się różnią odpady budowlane od wielkogabarytowych? >>>

Przeczytaj także: Odpady budowlane są przyjmowane od mieszkańca, nie od firmy >

Obowiązek rozliczenia się z odpadów budowlanych

Konsekwencją nowelizacji ma być to, że każdy podmiot, który uzyskuje decyzję administracyjną na prowadzenie robót budowlanych, rozbiórkowych, czy jakichkolwiek innych w ich szerokim znaczeniu, będzie musiał wykazać, w jaki sposób zagospodarował wytworzone odpady. Wytwórca odpadów budowlanych, czyli deweloper lub firma remontowo-budowlana powinna już na etapie wytwarzania odpadów dokonać wstępnej segregacji odpadów na sześć frakcji w miejscu prowadzenia prac, czyli np. kupić odpowiednie pojemniki.

W przypadku samodzielnego dostarczenia odpadów budowlanych i rozbiórkowych do PSZOK to właśnie na osobie odpowiedzialnej za te odpady ma spoczywać obowiązek ich posortowania. Także PSZOK powinny dostosować się do nowych wymogów, organizując miejsca na te nowe frakcje.

Czytaj w LEX: Wykorzystywanie odpadów >>>

Czytaj w LEX: Utrata statusu odpadów – problemy w praktyce branży budowlanej >>>

 

Termin przesunięty o dwa lata

Rząd wysłuchał apeli przedsiębiorców i branży budowlanej, aby dać firmom dłuższy czas na dostosowanie działalności do wykonywania nowych obowiązków, w tym również na dostosowanie decyzji z zakresu gospodarki odpadami.

W uchwalonej ustawie z 15 grudnia 2022 roku o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych, w 2023 roku w związku z sytuacją na rynku gazu, znowelizował też przepisy ustawy o odpadach. Obowiązek segregacji odpadów budowlanych i rozbiórkowych przesunięto na 1 stycznia 2025 roku.