Przedłożony przez ministra infrastruktury projekt zawiera rozwiązania, które mają dostosować polskie prawo do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2338 zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1370/2007 w odniesieniu do otwarcia rynku krajowych usług kolejowego transportu pasażerskiego.
Wspomniany dokument modyfikuje zasady bezpośredniego zawierania umów. W przypadku transportu kolejowego, zawieranie porozumienia w trybie bezprzetargowym możliwe będzie na dotychczasowych zasadach do 24 grudnia 2023 r. Po tym terminie bezpośrednie udzielanie zamówień dopuszczalne będzie wyłącznie w sytuacjach wyszczególnionych w rozporządzeniu (WE) nr 1370/2007.
Projekt zobowiązuje ponadto organizatora publicznego transportu zbiorowego do udostępniania zainteresowanym podmiotom danych istotnych do przygotowania oferty, w tym informacji dotyczących specyfikacji infrastruktury. Dzięki zmianie, zarządcy infrastruktury kolejowej będą wspierać wspomnianych organizatorów w zdobywaniu danych z zakresu specyfikacji infrastruktury.
Zaproponowane zmiany nakładają ponadto obowiązki sprawozdawcze na związki powiatowo-gminne, związki metropolitalne i marszałków województw, będących organizatorami publicznego transportu zbiorowego. Rozszerzono również zakres informacji przekazywanych przez organizatorów marszałkowi województwa, który przygotowuje raz do roku informację zbiorczą na temat publicznego transportu zbiorowego z podziałem na przewozy autobusowe i kolejowe.
Jak podkreślają twórcy projektu, zaproponowane przepisy mają na celu otwarcie polskiego rynku kolejowych przewozów wojewódzkich i ograniczenie w ten sposób zakłócenia konkurencji. Dodają również, że umowy o świadczenie usług dotyczących publicznego transportu zbiorowego, w stosunku do pasażerskich przewozów wojewódzkich w transporcie kolejowym, zawarte z operatorem wybranym w trybie bezpośrednim wskazanym w ustawie wygasają z dniem 14 grudnia 2030 r.
Dokument wprowadza również przepis umożliwiający ministrowi ds. transportu (będącemu organizatorem przewozów międzywojewódzkich i międzynarodowych) zawarcie jednej umowy o świadczenie usług publicznych z zakresu kolejowych pasażerskich przewozów międzywojewódzkich bądź międzynarodowych, w przypadku powierzenia ich realizacji temu samemu operatorowi.
Wspomniane przepisy mają obowiązywać po 14 dniach od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
premier.gov.pl