Spór między prezydentem Wrocławia Rafałem Dutkiewiczem i marszałkiem województwa dolnośląskiego Rafałem Jurkowlańcem dotyczy interpretacji zapisów porozumienia w sprawie dofinansowania budowy pierwszego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia. Porozumienie to zawarli w 2009 roku Dutkiewicz i ówczesny marszałek Marek Łapiński.
Według władz województwa w porozumieniu z 2009 r. znajduje się zapis, że miasto Wrocław przyzna województwu pomoc finansową w formie dotacji do łącznej kwoty 50 mln zł. Dotacja miała być przekazana w dwóch ratach: w 2012 r. - do kwoty 20 mln zł, a w 2013 r. - do kwoty 30 mln zł. Miasto tych pieniędzy nie przekazało.
W pozwie cywilnym samorząd województwa domaga się wypłaty od miasta 50 mln zł. Podczas pierwszego posiedzenia sąd odrzucił wniosek prawników reprezentujących miasto o oddalenie powództwa. Następne rozprawy zostaną wyznaczone po uprawomocnieniu się decyzji o odrzuceniu wniosku.
Józef Palinka, radca prawny reprezentujący miasto, w rozmowie z dziennikarzami wskazywał, że rozstrzyganie o przyznaniu dotacji przez miasto nie leży w kompetencji sądu cywilnego. „O przyznaniu dotacji decyduje rada miasta i sąd nie może zastępować rady miasta ani innych organów administracji cywilnej” - mówił.
Zdaniem Palinki przyznanie dotacji powinna poprzedzić uchwała rady miasta w tej sprawie, a później umowa podpisana między miastem a samorządem województwa. „Takiej uchwały nie było, nie było też umowy” - mówił.
Z kolei zdaniem radcy prawnego prof. Sławomira Dudzika, reprezentującego samorząd województwa, porozumienie w sprawie finansowania budowy Wschodniej Obwodnicy Wrocławia, jest wiążące, ponieważ oprócz podpisów prezydenta Wrocławia oraz marszałka województwa dolnośląskiego, widnieją na nim również podpisy skarbników obu samorządów. „Gdyby porozumienia miałoby mieć charakter jedynie niewiążącego listu intencyjnego (...) podpisy skarbników byłyby zbędne” - mówił przed sądem radca.
Pozew dotyczy finansowania budowy trasy, która została oddana do użytku 15 lutego 2013 r. Wtedy to otwarto pierwszy odcinek Wschodniej Obwodnicy Wrocławia, łączący podwrocławskie miejscowości: Łany i Siechnice. Cała 38-kilometrowa trasa będzie gotowa w 2017 r. Dzięki inwestycji z Łanów do Siechnic można nie tylko przejechać drogą trzykrotnie krótszą, niż do tej pory, ale i uniknąć przejazdu przez cały Wrocław.
Budowa ponad 8-kilometrowego odcinka obwodnicy kosztowała przeszło 346 mln zł. Inwestycja została sfinansowana z budżetu województwa dolnośląskiego i środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wsparcie unijne wyniosło ponad 162 mln zł.
Budowa Wschodniej Obwodnicy Wrocławia Bielany-Łany-Długołęka, która ma połączyć autostradę A-4 z drogą ekspresową S-8, podzielono na cztery etapy. W 2014 r. ma zostać otwarty drugi odcinek łączący Siechnice i Żerniki Wrocławskie. Prace na tym odcinku ruszyły na przełomie sierpnia i września 2012 r., ich koszt to blisko 115 mln zł.