Imiona i nazwiska zamieszczane w dokumentach podróży, dokumentach potwierdzających tożsamość i obywatelstwo cudzoziemca zapisywane są w transliteracji angielskiej, podczas gdy tłumaczenie zagranicznych aktów stanu cywilnego, które wpisywane są do polskich ksiąg stanu cywilnego odbywa się w transliteracji polskiej. Powoduje to różnice w zapisach danych w posiadanych przez cudzoziemców dokumentach. Zamieszczanie w rejestrze PESEL imion i nazwisk cudzoziemca równorzędnie w pisowni wynikającej z posiadanych przez niego dokumentów pozwoli na jednoznaczne ustalenie tożsamości tej osoby na podstawie rejestru PESEL.
Projekt rozporządzenia określa ponadto:
- tryb rejestracji danych w rejestrze PESEL oraz w rejestrach mieszkańców i rejestrach zamieszkania cudzoziemców;
- tryb przekazywania danych pomiędzy rejestrami mieszkańców, a rejestrem PESEL;
- tryb postępowania wyjaśniającego i usuwania niezgodności danych (nie regulowany do tej pory przepisami prawa);
W projektowanej regulacji prawnej podtrzymuje się, że zapisywanie danych w rejestrze PESEL, rejestrach mieszkańców i rejestrach zamieszkania cudzoziemców będzie dokonywane wielkimi literami. Jednocześnie dopuszcza się rejestrację danych dotyczących numeru domu małą literą.
Projekt rozporządzenia określa, że dane przekazywane będą do rejestru PESEL bezpośrednio z miejsca rejestracji zdarzeń w organie, który do tego celu będzie dysponował odpowiednim oprogramowaniem. W przypadku zaś danych dotyczących dowodów osobistych, paszportów i obywatelstwa zakłada się, iż powyżej opisany tryb będzie stosowany tylko wtedy, gdy przekazanie danych za pośrednictwem właściwych rejestrów centralnych nie będzie możliwe.
Projekt rozporządzenia reguluje ponadto tryb rejestracji danych w rejestrze zamieszkania cudzoziemców. Powyższej rejestracji dokonują organy gminy właściwe do zameldowania na pobyt stały i czasowy cudzoziemca, poprzez niezwłoczne zarejestrowanie w rejestrze zamieszkania cudzoziemców, w zależności od formy prowadzenia przedmiotowego rejestru, danych z formularzy, o których mowa w art. 30, 34 i 37 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. Nr 217, poz. 1427 z późn. zm.) .
W projektowanej regulacji został również opisany tryb rejestracji danych w rejestrze PESEL i rejestrach mieszkańców w przypadku, gdy cudzoziemiec:
- wykonał obowiązek meldunkowy na terenie danej gminy;
- nie wykonał obowiązku meldunkowego, a wystąpił z wnioskiem o nadanie numeru PESEL.
Z kolei proces usuwania niezgodności danych będzie rozpoczynał się w organie, który z urzędu lub na wniosek będzie zobowiązany do usunięcia niezgodności w rejestrze PESEL. Niezgodności będą usuwane w zakresie właściwości organu, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. W przypadku, gdy usunięcie niezgodności danych w rejestrze PESEL nie leży we właściwości organu, bądź organ nie może usunąć niezgodności we własnym zakresie, organ będzie zobowiązany do wszczęcia postępowania wyjaśniającego mającego na celu usunięcie niezgodności danych w rejestrze PESEL.
Projekt rozporządzenia reguluje również sposób powiadamiania wnioskodawcy o dokonanych zmianach w rejestrze PESEL.
Projektowane rozporządzenie wejdzie w życie z dniem wejścia w życie ustawy tj. z dniem 1 stycznia 2012 r.
Źródło: www.mwsia.gov.pl, stan z dnia 28 września 2011 r.
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. Nr 217, poz. 1427 z późn. zm.)