Założeniem Programu ,,Moje Boisko – Orlik 2012” jest udostępnienie dzieciom i młodzieży nowoczesnej infrastruktury sportowej w celu aktywnego uprawniania sportu. A to się wiąże nie tylko z właściwym użytkowaniem infrastruktury sportowej, zapewniającej użytkownikom bezpieczne uprawnia sportu. Dbałość o porządek publiczny oraz zapewnienie właściwej organizacji to cele, które muszą zapewnić organizatorzy bazy sportowej. Temu służą regulaminy korzystania z kompleksu boisk sportowych, które powinny być przyjęte przez organy stanowiące i kontrolne jednostek samorządu terytorialnego. Trzeba pamiętać o tym, że brak regulaminu rodzi odpowiedzialność odszkodowawczą po stronie organizatora. Zwraca na to uwagę art. 417¹. § 4 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm., dalej k.c.) stwierdzający, że jeżeli szkoda została wyrządzona przez niewydanie aktu normatywnego, którego obowiązek wydania przewiduje przepis prawa, niezgodność z prawem niewydania tego aktu stwierdza sąd rozpoznający sprawę o naprawienie szkody. Obowiązek odszkodowania może powstać jedynie wtedy, gdy istnieje obowiązek prawny wydania aktu normatywnego. Dochodzący odszkodowania, musi wykazać istnienie adekwatnego związku przyczynowego między ewentualną szkodą a sytuacją wynikłą z zaniechania wydania aktu normatywnego.
Prawną podstawą wydania regulaminu jest art. 40 ust. 2 pkt. 4 ustawy o samorządzie gminnym , który określa kompetencje samorządu gminnego do stanowienia aktów prawa miejscowego, dotyczących zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Mimo że ustawodawca kompetencje w tym zakresie powierza organom gminy, to kierując się linią orzeczniczą NSA, można z całą pewnością przyjąć, że jest to kompetencja rady gminy. Zwracają na to uwagę, na przykład wyroki NSA: z 23 października 1992 r., (SA/Wr 1057/92), z 9 marca 1994 r., (II SA 1373/93), które potwierdzają, że jest to uprawnienie rady gminy, i nie może być ono przenoszone na organ wykonawczy. Przepisy w tym zakresie w myśl art. 87 ust. 2 Konstytucji RP są zaliczone do źródeł powszechnie obwiązującego prawa, obowiązują na obszarze działania organów, które je ustanowiły. W odróżnieniu od indywidualnych aktów administracyjnych (decyzje administracyjne), akty prawa miejscowego mają charakter ogólny i abstrakcyjny. Ogólny, ponieważ są adresowane do nieokreślonego kręgu osób, w tym wypadku do wszystkich użytkowników; dzieci i młodzieży i innych osób w tym także do animatorów życia sportowego, bez względu na to, jakiej faktycznie liczby będą dotyczyły. Cechę abstrakcyjności wyznaczają powinne sposoby zachowania adresatów, a nie pojedyncze sytuacje.
Przepisy gminne, dotyczące zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej są zaliczane do grupy komunalnych strukturalno-organizacyjnych aktów prawa miejscowego. Przepisy te nie mają charakteru wykonawczego. Art. 40 ust. 2 zawiera bezpośrednie upoważnienie do wydawania aktów prawa miejscowego, z zastrzeżeniem, że przedmiotem ich ścisłego unormowania będą kwestie zawarte w przepisie. Charakter prawotwórczego znaczenia tych przepisów wyraził NSA w wyroku z dnia 26 maja 1992 r., (SA/Wr 310/92), stwierdzając mianowicie to, że rady gmin stanowiące przepisy gminne zgodnie z art. 40 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym winny treść swoich regulacji dostosować ściśle do zakresu przyznanego im upoważnienia i przysługujących im kompetencji, wynikających z ich zadań, a w razie wątpliwości przez zastosowanie wykładni zawężającej.
Zgodnie z art. 88 ust. 1 Konstytucji RP , warunkiem wejścia w życie aktu prawa miejscowego jest jego ogłoszenie. Regulamin korzystania z kompleksu boisk sportowych ,,Orlik”, będąc aktem prawa miejscowego, podlega ogłoszeniu zgodnie art. 2 ust. 1 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych . Uchybienie temu obowiązkowi skutkuje nieważnością regulaminu. Miejscem publikacji jest wojewódzki dziennik urzędowy.
W opozycji do przepisów prawa powszechnie obowiązującego, pozostają przepisy prawa wewnętrznego, o których mówi art. 93 Konstytucji RP . O ile te pierwsze regulują zasady funkcjonowania obywateli oraz wszystkie inne podmioty niepodlegające organowi wydającemu akty prawne, to przepisy wewnętrzne regulują zasady funkcjonowania ustalane dla jednostek podległych przez ich organy zwierzchnie.
Pisaliśmy o tym również:
Ostrożnie z lodowiskiem
Nowy wzór SIWZ dla Orlików
NIK kontroluje Orliki i obwinia samorządy
Regulamin korzystania z kompleksu boisk sportowych ,,Moje Boisko – Orlik 2012” – aspekty praktyczne
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.)
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z. Nr 78, poz. 483 ze zm.)
Ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (t.j. Dz. U. z 2005 r., Nr 190, poz. 1606 z późn. zm.)
Pobierz orzecznictwo:
Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 23 października 1992 r. sygn. SA/Wr 1057/92
Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 9 marca1994 r., sygn. II SA 1373/93
Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 26 maja 1992 r., SA/Wr 310/92
Regulamin korzystania z kompleksu boisk sportowych ,,Moje Boisko – Orlik 2012” – aspekty prawne
,,Orlikowy program rządowo-samorządowy odnosi niebywałe sukcesy. W pierwszych trzech latach wybudowano w Polsce około 1300 boisk sportowych. Ruszyła już IV edycja programu. Równolegle prowadzona jest Akademia Orlika i projekt ,,Animator Moje Boisko ORLIK 2012 mające za zadanie wspomaganie samorządów terytorialnych w zapewnieniu systematycznej działalności sportowo-rekreacyjnej na nowo wybudowanych obiektach. Ponadto programy mają przeciwdziałać zjawiskom agresji i patologii wśród dzieci i młodzieży, poprzez skierowanie do tych środowisk profesjonalnej oferty zajęć sportowych i sportowo-rekreacyjnych.