Bezpieczeństwo osób przebywających w górach jest również elementem bezpieczeństwa powszechnego obywateli, które wchodzi w zakres zadań poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego.
Projekt ustawy o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich wyznacza podmioty odpowiedzialne za ratownictwo oraz zakres ich obowiązków. Do tej grupy należą: podmioty administracji rządowej, jednostki samorządu terytorialnego, dyrekcja parków narodowych, a także osoby fizyczne i prawne, które prowadzą w górach działalność w zakresie kultury fizycznej. Nowa ustawa przyznaje ministrowi spraw wewnętrznych i administracji możliwość korzystania z instrumentów władczych nadzoru. Działania ratownicze będzie mogła podejmować wyłącznie osoba posiadająca odpowiednie kwalifikacje, będąca ratownikiem górskim lub narciarskim. Po ukończeniu kursu w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy i po odbyciu szkolenia organizowanego przez GOPR i TOPR oraz po uzyskaniu zgody ministra właściwego do spraw wewnętrznych. Osoby odpowiedzialne za przeprowadzenie akcji ratowniczej będą zobowiązane do prowadzenia rejestru działań ratowniczych. Dane z rejestru będą przechowywane przez okres 10 lat.
Opracowanie: Anna Dudrewicz.
Źródło: Wspólnota 29/2010.