Pytanie:
Sołectwo złożyło w 2014 r. wniosek o realizację zadania w 2015 r. polegającego na budowie drogi. We wniosku nie uszczegółowiono wydatków jakie mogą zostać pokryte w związku z budową tejże drogi. Zadanie polegające na budowie drogi rozpoczyna się dokumentacją projektową, a kończy wykonawstwem i znacznie przewyższa kwotę zaplanowaną przez sołectwo na ten cel.
Czy w związku brakiem dokładnego sprecyzowania celu wydatków możemy w ramach środków z funduszu sołeckiego pokryć koszty dokumentacji technicznej?
Odpowiedź:
Zasady tworzenia i wydatkowania środków w ramach tzw. funduszu sołeckiego określa ustawa z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim - u.f.s.. Fundusz sołecki to forma budżetu partycypacyjnego. Składają się na niego wyodrębnione w budżecie gminy środki, stanowiące standaryzowany system wsparcia inicjatyw lokalnych. Decyzja o tym, czy utworzyć fundusz sołecki, pozostaje w gestii rad gmin. Obliczane na podstawie ustawy środki są przekazywane do dyspozycji poszczególnym sołectwom.
Środki z funduszu sołeckiego są przeznaczane na realizację przedsięwzięć służących poprawie warunków życia mieszkańców. Prawo stanowi, że gmina otrzymuje z budżetu państwa zwrot części wydatków wykonanych w ramach tego funduszu. W przypadku gdy zatwierdzony przez organ wykonawczy gminy wniosek o wydatkach z funduszu sołeckiego został zatwierdzony zwiększenie wydatków o jakich mowa w pytaniu Czytelnika możne odbywać się wyłącznie pod warunkiem określonym w art. 4 ust. 1 ww. ustawy. W myśl tej regulacji Rada gminy może zwiększyć środki funduszu ponad wysokość obliczoną na podstawie art. 3 ust. 1, określając w terminie do dnia 30 czerwca roku poprzedzającego rok budżetowy, w drodze uchwały, zasady zwiększania środków funduszu przypadających na poszczególne sołectwa. Uchwała podjęta po terminie, o którym mowa w ust. 1, jest nieważna.
W przypadku niedotrzymania ww. terminu nie ma podstaw do finansowania wymienionych wydatków ze środków funduszu sołeckiego.