Przedsiębiorstwo prowadzi na terenie gminy składowisko pewnych substancji, które mogą powodować emisję do powietrza.

Jednocześnie jest zobowiązany do prowadzenia stałych pomiarów wielkości emisji. Sprawozdania nie stwierdzają występowania przekroczeń.

Lokalny urząd gminy zleca prowadzenie własnych pomiarów, oczywiście wykonywane przez jednostkę zgodnie z art. 147a ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150, z późn. zm.) - dalej p.o.ś. Jak mógłby wykorzystać ich wyniki w przypadku, gdyby stwierdzały one przekroczenia?

Czy wójt mógłby przesłać wyniki do WIOŚ na podstawie art. 141 i 144 p.o.ś.?

Czy są możliwości wykorzystania pomiarów (nie przeprowadzonych przez WIOŚ i przedsiębiorcę), które dokumentują przekroczenia wielkości emisji pyłów do powietrza?


Odpowiedź:

Przeprowadzone na zlecenie wójta pomiary emisji, które stwierdzają przekroczenia warunków korzystania ze środowiska określonych w pozwoleniach (scharakteryzowanych w zgłoszeniach instalacji itp.) lub standardów jakości środowiska mogą być wykorzystane zarówno przez organ ochrony środowiska np. starostę i/lub WIOŚ w ramach ich właściwości.


Są one sygnałem o możliwości negatywnego oddziaływania na środowisko oraz nieprzestrzegania przepisów ochrony środowiska.


Znaczenie mają art. 154 ust. 1 i ust. 3 p.o.ś. oraz art. 362 p.o.ś.
Oczywiście przed zastosowaniem art. 154 ust. 1 lub art. 362 p.o.ś. organ ochrony środowiska przeprowadzi postępowanie w celu zebrania odpowiednich dowodów w sprawie. Może przykładowo oprzeć się w art. 237 p.o.ś.

Wójt może również skorzystać z możliwości jakie daje art. 379 ust. 5 p.o.ś.
Dalsze działania WIOŚ zależeć będą od wyników kontroli, w tym własnych pomiarów i badań.

Artykuły 141 i 144 p.o.ś. nie stanowią podstawy do wystąpień do starosty lub WIOŚ, natomiast ich nieprzestrzeganie przez podmiot może się znaleźć w uzasadnieniu takiego wystąpienia.