Jesteśmy jednostką budżetową (Urząd Miejski) Mamy podległe jednostki organizacyjne których księgowość prowadzona jest przez nasz urząd. Każda jednostka ma swoje konto bankowe - dokumenty księgowe znajdują się w oddzielnych segregatorach, dla każdej jednostki prowadzona jest oddzielna ewidencja księgowa, dokumenty podpisuje dyrektor każdej jednostki i skarbnik gminy lub zastępca. Jednostki organizacyjne działają na zasadzie jednostek budżetowych organizacyjnych gminy.

Czy gmina powinna przekształcić Miejsko Gminny Ośrodek Kultury i Biblioteki, aby działały jako instytucja kultury? Jeżeli tak to z czego to wynika i czy ma to być jedna instytucja kultury czy dwie oddzielne?

Czy musimy to zrobić jeżeli tak to w jaki sposób i na jakiej podstawie?

Odpowiedź:

Przekształcenie istniejących przed dniem wejścia w życie u.d.k. np. Gminnych Domów Kultury czy Gminnych Bibliotek działających jako jednostki budżetowe w instytucje kultury jest bezdyskusyjne.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123, z późn. zm.) - dalej u.d.k. - jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym. Prowadzenie działalności kulturalnej jest zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego o charakterze obowiązkowym.

Instytucja kultury gospodaruje samodzielnie przydzieloną i nabytą częścią mienia oraz prowadzi samodzielną gospodarkę w ramach posiadanych środków, kierując się zasadami efektywności ich wykorzystania (art. 27 ust. 1 u.d.k.).

W myśl art. 41 ust. 1 u.d.k. instytucje i placówki upowszechniania kultury istniejące w dniu wejścia w życie ustawy, dla których organizatorem były podmioty określone w art. 8 i 9 u.d.k., podlegają z urzędu wpisowi do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez właściwego organizatora, w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, a pracownicy tych instytucji stają się pracownikami instytucji kultury.

W myśl tej ustawy działalność ta polega więc na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. Formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne. Jeżeli organizatorem działalności kulturalnej jest jednostka samorządu terytorialnego, tworząc wyodrębnione jednostki, których podstawowym celem statutowym jest działalność kulturalna, to jednostki te - w myśl art. 10 ust. 2 u.d.k. - określa się mianem samorządowej instytucji kultury. Instytucja kultury uzyskuje osobowość prawną i może rozpocząć działalność z chwilą wpisania do rejestru prowadzonego przez organizatora. Wpis do rejestru następuje z urzędu.