Pytanie pochodzi z publikacji Vademecum Głównego Księgowego .
Odpowiedź
Przekazanie środków trwałych, jak i ich przyjęcie w trwały zarząd ujmowane jest w księgach rachunkowych w korespondencji z kontem 800 Fundusz jednostki.
Uzasadnienie
Zasady gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa oraz własność jednostek samorządu terytorialnego reguluje ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.) - dalej u.g.n.
Na mocy art. 43 u.g.n. trwały zarząd to forma prawna władania nieruchomością przez jednostkę organizacyjną (państwową lub samorządową jednostkę organizacyjną) nieposiadającą osobowości prawnej.
Ustanowienie trwałego zarządu odbywa się w drodze decyzji administracyjnej wydanej przez właściwy organ, na czas oznaczony lub nieoznaczony. Objęcie nieruchomości w trwały zarząd następuje na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego. Przedmiotem trwałego zarządu może być, co do zasady nieruchomość gruntowa (zabudowana, jak i niezabudowana). W trwały zarząd nie można oddać samego budynku. W trwały zarząd można również oddać udział we współwłasności lub użytkowaniu wieczystym nieruchomości, a także całą nieruchomość w częściach ułamkowych kilku jednostkom organizacyjnym. Wówczas należy określić sposób korzystania z tej nieruchomości przez poszczególne jednostki organizacyjne.
Natomiast rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 289) określa, że przez środki trwałe w jednostkach budżetowych rozumie się środki, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 15 prawa bilansowego, oraz środki trwałe stanowiące własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, w stosunku do których jednostka wykonuje uprawnienia właścicielskie, niezależnie od sposobu ich wykorzystania.
Oznacza to, że środki trwałe (grunty) przekazane na podstawie umowy trwałego zarządu powinny zostać wyksięgowane z ewidencji bilansowej środków trwałych jednostki przekazującej i jednocześnie wprowadzone do ewidencji bilansowej środków trwałych jednostki przyjmującej. Przekazanie środków trwałych, jak i ich przyjęcie w trwały zarząd ujmowane jest w księgach rachunkowych w korespondencji z kontem 800 "Fundusz jednostki". Przekazanie środków trwałych w trwały zarząd ewidencjonowane jest w księgach rachunkowych jednostki przekazującej na podstawie decyzji właściwego organu i protokołu zdawczo-odbiorczego.
Środki trwałe otrzymane w trwały zarząd mogą zostać wprowadzone do ewidencji bilansowej jednostki otrzymującej w wartości określonej w decyzji właściwego organu o przekazaniu. Jednostka samorządu terytorialnego, która przekazała środki trwałe w trwały zarząd ujmuje wartość tych składników w ewidencji pozabilansowej.
Pytanie pochodzi z publikacji Vademecum Głównego Księgowego .