Pytanie:
Czy urzędnik samorządowy może otrzymać kilka dodatków specjalnych w tych samym czasie (dodatki za realizacje projektów unijnych)? Jeśli tak, to czy jeden dodatek nie może przekraczać progów określonych w regulaminie wynagradzania, czy też progi dotyczą sumy wszystkich dodatków w danym miesiącu? Z regulaminu wynagradzania: 1. Dodatek specjalny może zostać przyznany pracownikom z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub przydzielenia dodatkowych zadań. 2. Dodatek przyznaje się na czas określony, nie dłuższy niż istnienie okoliczności, o których mowa w ust.1, w kwocie wynoszącej co najmniej 10% wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego i nie więcej niż 40% łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego pracownika, któremu dodatek przyznano.

Odpowiedź:
Moim zdaniem, pracownikowi samorządowemu można przyznać tylko jeden dodatek specjalny (szczegóły w uzasadnieniu).

Zgodnie z art. 36 ust. 5 ustawy z 21.11.2008 r. o pracownikach samorządowych – dalej u.p.s., pracownikowi samorządowemu z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań może zostać przyznany dodatek specjalny. W powołanym przepisie mowa zatem o dodatku specjalnym w liczbie pojedynczej. Ponieważ w odniesieniu do zatrudnionych na umowy o pracę dodatek ten ma charakter fakultatywny, to jeżeli pracodawca samorządowy zdecyduje się na wdrożenie w jednostce takiego składnika, wówczas – stosownie do art. 39 ust. 2 pkt 2 u.p.s. – warunki i sposób jego przyznawania musi określić w regulaminie wynagradzania. W przedmiotowym regulaminie należy zatem poczynić między innymi zapis, kiedy omawiany dodatek będzie przysługiwał oraz wskazać jego wysokość.

Nawiązując do pytania – w mojej opinii – pracownikowi można przyznać tylko jeden dodatek specjalny. Może on przysługiwać za okresowe wykonywanie różnych dodatkowych zadań lub zwiększenie obowiązków. W takiej sytuacji wskazane byłoby, aby w decyzji o przyznaniu dodatku wymienić te zadania i do każdego z nich przypisać odpowiedni procent dodatku. Jeżeli jego górny limit określony w regulaminie wynagradzania na poziomie 40% okazałby się niewystarczający, pracodawca mógłby rozważyć wprowadzenie do regulaminu zmian polegających na zwiększeniu górnej granicy widełek. 

Serwis Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
Artykuł pochodzi z programu Serwis Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami