Pytanie:
Pracodawca samorządowy (wójt) chce utworzyć zakład komunalny stanowiący jednostkę organizacyjną gminy i zajmujący się szeroko rozumianą gospodarką komunalną w gminie (sprawy zaopatrzenia mieszkańców w wodę, odprowadzania i oczyszczania ścieków, odpady komunalne).
Czy pracownicy takiego zakładu łącznie z jego kierownikiem (dyrektorem) są pracownikami samorządowymi i obowiązują ich przepisy ustawy o pracownikach samorządowych czy też nie i ich stosunek pracy reguluje kodeks pracy a może jeszcze jakieś inne przepisy?
Odpowiedź:
Pracownicy, o których mowa w treści pytania są pracownikami samorządowymi.
Zgodnie z art. 2 pkt 3 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych – dalej u.o.p.s., przepisy ustawy stosuje się do pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, jednostkach pomocniczych gmin, gminnych jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych. Z kolei art. 30 ust. 2 pkt 5 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym stanowi, że do zadań wójta należy zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych. W związku z tym zarówno pracownicy zakładu komunalnego będącego jednostką organizacyjną gminy, jak też jej dyrektor (kierownik) są pracownikami samorządowymi i podlegają przepisom u.o.p.s.