Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.
Na terenie gminy została podjęta uchwała o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne. Jednak tym systemem nie została objęta jednostka wojskowa.
Czy w związku z tym podmiot odbierający odpady komunalne w celu wykazania masy odebranych odpadów oraz wyliczenia osiągniętych poziomów recyklingu dla nieruchomości powinien złożyć dwa kwartalne sprawozdania: jedno dla nieruchomości objętych gminnym systemem, a drugie uwzględniające tylko jednostkę wojskową?
Odpowiedź:
Przedsiębiorca odbierający odpady komunalne z nieruchomości niezamieszkałych objętych przetargiem i jednostki wojskowej, z których odbiera odpady na podstawie umowy zawartej z właścicielem nieruchomości, sporządza jedno sprawozdanie kwartalne dla wójta, w którym podaje informacje o masie poszczególnych rodzajów odebranych odpadów komunalnych oraz sposobie ich zagospodarowania wraz ze wskazaniem instalacji, do której zostały przekazane odebrane od właścicieli nieruchomości zmieszane odpady komunalne, odpady zielone oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania oraz informacje o masie odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazanych do składowania na składowisku odpadów i nieprzekazanych do składowania na składowisku odpadów i sposobie ich zagospodarowania, a także liczbę właścicieli nieruchomości, od których zostały odebrane odpady komunalne.
Uzasadnienie:
Ani z art. 9n ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1399) – dalej u.u.c.p.g., ani ze wzoru zamieszczonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 15 maja 2012 r. w sprawie wzorów sprawozdań o odebranych odpadach komunalnych, odebranych nieczystościach ciekłych oraz realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi (Dz. U. z 2012 r. poz. 630) nie wynika, że przedsiębiorca ma składać dwa sprawozdania z podziałem na odpady odbierane z nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych lub jedno uwzględniające te nieruchomości. Musi jednak w tym sprawozdaniu uwzględnić wymagania określone w art. 9n ust. 4 i 5 u.u.c.p.g.
Artykuł 9n ust. 3 u.u.c.p.g. stanowi wprost o treści sprawozdania. Jednocześnie z art. 9n ust. 4 u.u.c.p.g. wynika, że przedsiębiorca odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, który nie działa na podstawie umowy z wójtem zawartej po wygranym przetargu i nie świadczy takiej usługi w trybie zamówienia z wolnej ręki, ma obowiązek zamieścić w sprawozdaniu także informacje o osiągniętych poziomach recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania, zaś z art. 9n ust. 5 u.u.c.p.g. wynika, że musi on dołączyć do sprawozdania wykaz właścicieli nieruchomości, z którymi w okresie objętym sprawozdaniem zawarł umowy na odbieranie odpadów komunalnych oraz wykaz właścicieli nieruchomości, z którymi umowy te uległy rozwiązaniu lub wygasły. W wykazach musi zamieścić imię i nazwisko albo nazwę oraz adres właściciela nieruchomości, a także adres nieruchomości.
Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.