Rada gminy podjęła uchwałę w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego fragmentu terenu gminy. Dokonując kontroli zgodności z prawem tej uchwały, wojewoda dostrzegł nieprawidłowości skutkujące stwierdzeniem nieważności tej uchwały, wydał zatem stosowne rozstrzygnięcie nadzorcze (rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Wielkopolskiego z dnia 26 sierpnia 2009 r., nr WN.I-4.0911-321/09, Dz. Urz. Woj. Wielk. Nr 168, poz. 2883).
W uzasadnieniu rozstrzygnięcia organ nadzoru zauważył m. in., że ustalenia planu zagospodarowania przestrzennego - jako aktu prawa miejscowego - powinny być formułowane w sposób zezwalający na ich bezpośrednie zastosowanie, zwłaszcza w kontekście możliwości realizacji inwestycji na terenie objętym planem, w tym uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę. W tym zakresie wątpliwości wojewody wzbudził zapis uchwały, gdzie ustalając zasady obsługi w zakresie komunikacji drogowej powołano się na pisma Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, które pozostawały jedynie częścią korespondencji z urzędem gminy na etapie dokonywania uzgodnień przy sporządzaniu planu. Zdaniem organu nadzoru pisma, które nie stanowią elementu uchwały, nie powinny być przytaczane jako dokumenty wiążące potencjalnych inwestorów, zaś ustalenia w nich zawarte powinny znaleźć się bezpośrednio w treści uchwały.
Z takim stanowiskiem wojewody należy się jak najbardziej zgodzić. Uchwała w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego jest aktem prawa miejscowego, zatem jej regulacja powinna być wyczerpująca. Nie można dopuścić, by przedmiotowa uchwała odsyłała do dokumentów, które nie stanowią przepisów prawa, a które są jedynie pismami przesłanymi pomiędzy organami administracji. Warto przy tym zwrócić uwagę na art. 17 pkt 9 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym , na który wojewoda się nie powołał w rozstrzygnięciu nadzorczym, ale który jasno stanowi, że wójt (burmistrz, prezydent miasta) wprowadza zmiany wynikające z uzyskanych opinii i dokonanych uzgodnień. Użycie jednoznacznie brzmiącego sformułowania „wprowadza” nakłada na organ sporządzający projekt planu obowiązek uwzględnienia uzyskanych opinii i uzgodnień i nie dopuszcza do pominięcia ich w treści uchwały.
Pełna treść rozstrzygnięcia nadzorczego Wojewody Wielkopolskiego z dnia 26 sierpnia 2009 r., nr WN.I-4.0911-321/09 pobrana została z Systemu Informacji Prawnej LEX.
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.)
W uzasadnieniu rozstrzygnięcia organ nadzoru zauważył m. in., że ustalenia planu zagospodarowania przestrzennego - jako aktu prawa miejscowego - powinny być formułowane w sposób zezwalający na ich bezpośrednie zastosowanie, zwłaszcza w kontekście możliwości realizacji inwestycji na terenie objętym planem, w tym uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę. W tym zakresie wątpliwości wojewody wzbudził zapis uchwały, gdzie ustalając zasady obsługi w zakresie komunikacji drogowej powołano się na pisma Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, które pozostawały jedynie częścią korespondencji z urzędem gminy na etapie dokonywania uzgodnień przy sporządzaniu planu. Zdaniem organu nadzoru pisma, które nie stanowią elementu uchwały, nie powinny być przytaczane jako dokumenty wiążące potencjalnych inwestorów, zaś ustalenia w nich zawarte powinny znaleźć się bezpośrednio w treści uchwały.
Z takim stanowiskiem wojewody należy się jak najbardziej zgodzić. Uchwała w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego jest aktem prawa miejscowego, zatem jej regulacja powinna być wyczerpująca. Nie można dopuścić, by przedmiotowa uchwała odsyłała do dokumentów, które nie stanowią przepisów prawa, a które są jedynie pismami przesłanymi pomiędzy organami administracji. Warto przy tym zwrócić uwagę na art. 17 pkt 9 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym , na który wojewoda się nie powołał w rozstrzygnięciu nadzorczym, ale który jasno stanowi, że wójt (burmistrz, prezydent miasta) wprowadza zmiany wynikające z uzyskanych opinii i dokonanych uzgodnień. Użycie jednoznacznie brzmiącego sformułowania „wprowadza” nakłada na organ sporządzający projekt planu obowiązek uwzględnienia uzyskanych opinii i uzgodnień i nie dopuszcza do pominięcia ich w treści uchwały.
Pełna treść rozstrzygnięcia nadzorczego Wojewody Wielkopolskiego z dnia 26 sierpnia 2009 r., nr WN.I-4.0911-321/09 pobrana została z Systemu Informacji Prawnej LEX.
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.)