Czy w przypadku przedsiębiorstwa MPWiK, które ma swoje obiekty rozmieszczone na terenie całego miasta np. przepompownie ścieków, punkty zlewne, oczyszczalnie ścieków, zakładu uzdatniania wody, można wypełnić jedną kartę ewidencji odpadu wspólną dla wszystkich obiektów zarządzanych przez firmę, ponieważ MPWiK prowadzi działalność na terenie całego miasta?

Odpowiedź:

Jeśli miejsce prowadzenia działalności w zakresie, wytwarzania (a także zbierania, odzysku i unieszkodliwiania) prowadzone są pod różnymi adresami to karta ewidencji odpadów musi być sporządzona dla każdego miejsca z osobna z zaznaczeniem prawidłowego zakresu działalności pod danym adresem. Ewidencja odpadów jest powiązana z miejscem ich powstawania, co należy oczywiście wskazać w karcie ewidencji odpadów wystawianej dla odpadów powstających w wyniku "stacjonarnej" działalności podmiotu.

Uzasadnienie:

Do dnia 31 grudnia 2010 r. przepisy nie rozstrzygały sposobu prowadzenia ewidencji wytwarzanych odpadów w przypadkach, gdy instalacje, do których wytwórca miał tytuł prawny było położone w różnych lokalizacjach. Obecnie obowiązujące wzory dokumentów określa rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 8 grudnia 2010 r. w sprawie wzorów dokumentów stosowanych na potrzeby ewidencji odpadów (Dz. U. Nr 249, poz. 1673) - dalej r.w.d.e.o., które obowiązuje od dnia 1 stycznia 2011 r. sprawę tę rozstrzyga w sposób jednoznaczny, stanowiąc w załączniku nr 1 do r.w.d.e.o., że w przypadku wytwarzania, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów należy sporządzać osobną kartę ewidencji odpadu (KEO) dla każdego miejsca prowadzenia działalności, z wyjątkiem usług, o których mowa w art. 3 ust. 3 pkt 22 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243).